PepsiCo dla „PH”: Wdrożenie systemu kaucyjnego coraz bliżej. Oto, co musisz wiedzieć, żeby odzyskać kaucję

PepsiCo dla „PH”: Wdrożenie systemu kaucyjnego coraz bliżej. Oto, co musisz wiedzieć, żeby odzyskać kaucję

Z początkiem października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny obejmujący wybrane opakowania po napojach. Wprowadzenie nowego rozwiązania ma na celu zwiększenie poziomu recyklingu i ograniczenie ilości odpadów. PepsiCo, jako jeden ze współzałożycieli podmiotu reprezentującego (operatora systemu kaucyjnego) – spółki  Kaucja.pl Krajowy System Kaucyjny S.A., aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do wdrożenia systemu, wspierając budowę efektywnej i przyjaznej konsumentom infrastruktury zwrotu opakowań.

System kaucyjny, znany także pod skrótem DRS (ang. Deposit Return System), będzie obejmował jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych o pojemności do 3 litrów, szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra oraz metalowe puszki o pojemności do 1 litra. Wysokość kaucji będzie zależeć od rodzaju opakowania – 0,50 zł dla opakowań plastikowych i puszek oraz 1 zł dla opakowań szklanych zwrotnych. Kaucją objęte będą tylko opakowania oznaczone specjalnym znakiem oraz nowym kodem kreskowym EAN. Do przyjmowania opakowań z tworzyw sztucznych i metalowych będą zobowiązane sklepy o powierzchni sprzedaży 200 m² i większe. Mniejsze punkty będą prowadzić zbiórkę dobrowolnie. W przypadku zaś opakowań szklanych wielokrotnego użytku – wszystkie sklepy niezależnie od powierzchni, która posiadają w ofercie napoje w takich opakowaniach, będą zobowiązane do ich zbiórki.

Jak oddać opakowania i odzyskać kaucję?

Procedura odzyskiwania kaucji została zaprojektowana tak, by była prosta i intuicyjna. Konsument, kupując napój w oznakowanym opakowaniu, zapłaci dodatkową kwotę – kaucję – którą będzie mógł w pełni odzyskać. Wystarczy zachować nieuszkodzone, niezgniecione opakowanie z czytelnym kodem EAN i zwrócić je do automatu zwrotnego lub punktu manualnej zbiórki w sklepie. Posiadanie paragonu, potwierdzającego zakup nie będzie wymagane.

W pierwszych miesiącach od wprowadzenia nowych przepisów w sprzedaży będą dostępne zarówno produkty objęte kaucją, jak i te bez niej, dlatego przed zakupem należy sprawdzić etykietę. Napoje objęte kaucją będą oznaczone specjalnym logotypem z informacją o wysokości kaucji dla tego konkretnego napoju.

Oznakowanie opakowań napojów objętych systemem kaucyjnym po 1 października 2025 r.

Firma PepsiCo pracuje nad tym, by system był jak najbardziej przyjazny i skuteczny – zarówno dla konsumentów, jak i dla środowiska.

– Przygotowania do uruchomienia systemu kaucyjnego w Polsce to dla nas konkretne działania – od zmian w oznakowaniu produktów oraz wprowadzeniu nowych kodów kreskowych, przez dostosowanie procesów logistycznych oraz aktualizacji w systemach informatycznych. Jako PepsiCo chcemy nie tylko spełniać nowe wymogi, ale też realnie wspierać budowę kultury odpowiedzialnego korzystania z opakowań. To wyzwanie, które traktujemy poważnie, bo wiemy, jak wiele zależy od wspólnego zaangażowania wszystkich uczestników rynku – mówi Julian Krzyżanowski, Corporate Affairs Manager w PepsiCo Polska.

źródło: PepsiCo
oprac.: K. Walkowiak