Kategoria słodyczy oraz słonych przekąsek to jedne z nielicznych grup produktów, w których zasady merchandisingowe podlegają impulsowym zmianom. Zmianom, które z jednej strony dają przyjemność tworzenia, a z drugiej przyjemność z liczenia zysków.
Jaki asortyment powinien posiadać sklep?
Głównym koniem pociągowym w słodkiej kategorii są czekolady i batony. Wafle, drobnica słodyczowa w postaci cukierków i drażetek oraz coraz częściej cukierki czekoladowe na wagę czy słodycze funkcjonalne, to bez wątpienia rozwojowa przyszłość. Dobierając asortyment, należy kierować się trzema głównymi kryteriami:
• Poziom ceny, którą klienci są w stanie zaakceptować.
• Rozpoznawalność marki.
• Specyfika rynku lokalnego pod względem potrzeb co do opakowania, w które są zapakowane słodycze.
Radzimy!
Miksować produkty, kierując się poniższymi zasadami:
• Półka premium ściąga klienta z zasobniejszym portfelem, zaś półka ekonomiczna generuje ruch w sklepie.
• Produkty markowe przyciągają do półki, a te produkty, które są nierozpoznawalne, dają całkiem nieźle zarobić pod warunkiem, że się sprzedają.
• Opakowanie większe generuje większą marżę, a mniejsza gramatura daje powtarzalność zakupów.
Gdzie powinna być umieszczona kategoria słodyczy?
Najkorzystniej przy takich kategoriach, jak: soki/napoje, kawa/herbata czy słone przekąski. Strefa kasy jest także miejscem, gdzie te produkty idealnie się odnajdują, spełniając swoją funkcję zakupów impulsowych. Również końcówki regałów czy firmowe standy to lokalizacje, w którym słodycze czują się doskonale, ponieważ najefektywniej komunikują się z klientami poprzez wizualizację i… sięganie do podświadomości, dzięki przypominaniu haseł reklamowych. Dlatego właśnie są to również idealne miejsca do promowania nowości.
Radzimy!
• Zwiększyć ilość drugich miejsc sprzedaży.
• Rozbudować ekspozycję na ladzie i przy kasie.
• Rozszerzyć ekspozycję półkową.
W jaki sposób ustawiać produkty na półce?
Prostota i czytelność to główne wskaźniki do ustawiania produktów. Biorąc pod uwagę ilość dostępnych SKU w tej kategorii (około 2,5 tys.!), lepiej upraszczać ekspozycję, niż ją komplikować. Rodzaj produktu powinien być widoczny z daleka, a każda marka oddzielnie. Droższe produkty lokujemy na najlepszych półkach. Najlepsze produkty – w większej ilości „twarzyczek”. Napisy muszą być widoczne i możliwe do odczytania. Im większy porządek w tej kategorii, tym lepiej dla klienta. Poniżej przykład regału w małym sklepie (w dwóch wariantach, zależnych od specyfiki klienta), który można multiplikować na większą liczbę półek czy regałów.
Kategoria słonych przekąsek
Słone przekąski to przede wszystkim: chipsy, paluszki, chrupki, słone orzeszki, krakersy, precelki oraz coraz więcej nowości, które są dedykowane konsumentom dbającym o zdrowie, jak np. słone produkty na bazie ryżu i naturalnych składników. Detalista myślący o doborze asortymentu w kategorii słonych przekąsek musi pamiętać o dwóch zasadach:
• Marka jest jednym z kluczowych kryteriów wyboru.
• Wielkość opakowania, jest równie ważna jak marka.
Produkty markowe powinny stanowić trzon asortymentu, tak by klienci nie musieli się zastanawiać, co kupują. Dlatego sprawdzone produkty to podstawa w ofercie. Co do rodzaju opakowania, które warto mieć w sklepie, niech przemówi hasło „wielkość ma znaczenie”. Posiadanie różnorodnych gramatur to wręcz obowiązek detalisty. Im większa różnorodność, tym większe zadowolenie klientów. Lokalizacja tej kategorii jest mocno uzależniona od umiejscowienia kategorii współkupowalnych takich, jak: soki, piwo czy… słodycze impulsowe. Bez wątpienia warto pamiętać o drugich pozycjach sprzedaży w postaci tzw. „krawatów” na regały oraz standy ekspozycyjne. Jednak warto sobie wprost powiedzieć – zbyt dużego pola do popisu w zakresie lokalizacji tej grupy produktowej nie ma. Ułożenie produktów powinno przede wszystkim uwzględniać: realizowaną marżę złotówkową, wielkość produktów oraz… rotację. Nic tak nie zniechęca klientów do zakupów impulsowych, jak pusta półka z chipsami czy orzeszkami. W przypadku, gdy detalista nie chce lub z innych powodów nie korzysta z ekspozytorów dostawców, przedstawiamy rozplanowanie kategorii na regale.
Radzimy!
• Utrzymywać ciągłą dostępność produktów.
• Ustawiać kategorię w sklepie w tym miejscu, w którym spodziewa się ją znaleźć klient.
• Eksponować produkty zgodnie z podziałem na podkategorie.
• Decyzje co do eksponowania nowości oraz wsparcia sprzedaży zostawić dostawcom, oczywiście pod kontrolą.
Piotr Ignaczak
Catman Group