Specjalnie dla “PH” M. Piekarska, Auchan Retail Polska: Nasze inwestycje będą skupione na dwóch głównych obszarach

Aktualności

Specjalnie dla “PH” M. Piekarska, Auchan Retail Polska: Nasze inwestycje będą skupione na dwóch głównych obszarach

Kontynuacja digitalizacji przedsiębiorstwa oraz unowocześnienie ścieżki zakupowej klienta to obszary, w których Auchan Retail Polska będzie dalej się rozwijać — zdradza w rozmowie z “Poradnikiem Handlowca” Małgorzata Piekarska, Dyrektor Marki, Konceptów Klienta, Data, Digital SI.

Klaudia Walkowiak: Auchan to rodzinna firma, która jest obecna w kilkunastu krajach na świecie. Czy nadal tworzycie sieć, tak jak na początku, w oparciu o wartości rodzinne?

Małgorzata Piekarska: Auchan powstało jako firma rodzinna, a w Polsce swoją historię zawdzięcza kobietom! Co ciekawe, cała historia zaczęła się jeszcze podczas stanu wojennego, kiedy to córka założyciela Auchan zaopiekowała się polską studentką w Paryżu. Przyjaźń obu pań przetrwała – za ich namową właściciel sieci postanowił odwiedzić Polskę. Gdy przyjechał tutaj samochodem w 1992 r. w odradzającym się kraju dostrzegł ogromny potencjał. Zdecydował, że otworzy tu sklep.

Życie smakujących wolności Polaków tętniło na straganach i targowiskach. Ludzie potrzebowali czegoś nowego i tym czymś miał być właśnie hipermarket Auchan. Kilka miesięcy później rozpoczęły się poszukiwania odpowiedniego miejsca. W końcu odnaleziono idealną lokalizację. Działka w podwarszawskim Piasecznie spełniała wszystkie niezbędne kryteria – była dostępna i widoczna. Pierwszy sklep został otwarty 14 maja 1996 roku. Pierwsza gazetka dla klientów pokazywała w tym czasie, że dojazd z centrum Warszawy, spod Pałacu Kultury do Piaseczna to 15 minut! Nie było wtedy żadnej sygnalizacji świetlnej. Obecnie – w godzinach szczytu zajmuje to ponad godzinę. Przez już 25 lat obecności Auchan w Polsce (jubileusz obchodziliśmy w kwietniu 2021 r.) ponad 8 miliardów złotych zostało przeznaczonych na inwestycje w Polsce – nie tylko na budowę centrów handlowych, ale również na budowę lokalnych dróg czy wiaduktów. Stworzyliśmy 20 tysięcy miejsc pracy bezpośrednio i drugie tyle pośrednio w różnych firmach współpracujących z nami. Ludzie – nasi współpracownicy – są dla nas najważniejsi. Warto podkreślić, że 95% pracowników Auchan, jest akcjonariuszami przedsiębiorstwa. To dla nas powód do dumy.

Auchan od wielu lat postrzegany jest jako sieć handlowa z najniższymi cenami, na co wskazują m.in. badania i raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Jak się to Państwu udaje mimo wciąż rosnącej inflacji?

Na początku pragnę podkreślić, że od chwili zainicjowania rankingu Koszyka Zakupowego w marcu 2019 r. Auchan na pozycji lidera znalazło się ponad 30 razy. Od stycznia 2022 sieć niezmiennie, każdego miesiąca zajmuje pierwszą pozycję. Podobnie w latach 2021 i 2020 koszyk Auchan uznawany był za najtańszy, dwukrotnie tylko zajmując pozycję drugą w każdym z tych okresów. We wrześniu 2022 wartość koszyka zakupowego Auchan wyniosła 232,05 zł – była o 30% niższa w porównaniu do najdroższego koszyka i o 12% w zestawieniu ze średnią dla wszystkich badanych sieci.

Mamy świadomość, że obecnie, w związku z rekordową inflacją, musimy konsekwentnie wspierać naszych klientów i w dalszym ciągu realizować politykę niskich cen, z myślą o ochronie siły nabywczej polskiego konsumenta. Ważnym jej elementem są liczne promocje, dzięki którym klienci mogą kupować jeszcze oszczędniej.

Stale rozwijamy nasze marki, zarówno spożywcze, jak i niespożywcze, które dają klientom szeroki wybór produktów dobrej jakości w korzystnej cenie. W tym miejscu warto zwrócić uwagę przede wszystkim na znaną i cenioną przez klientów markę podniesionego kciuka. Produkty tej marki to sprawdzona jakość w połączeniu z niską ceną. Obecnie w Auchan w Polsce klienci mają wybór spośród ponad 300 produktów różnych kategorii spożywczych świeżych i suchych. Z kolei marka Pewni Dobrego, która została stworzona w ramach Odpowiedzialnego Partnerstwa Współpracy, oferuje unikatowe polskie produkty, pochodzące od lokalnych, polskich producentów i hodowców, w bardzo dobrych cenach. Produkty te są wytwarzane z poszanowaniem środowiska naturalnego. Auchan to silna i sprawdzona marka, która działa na zasadzie win-win. Oferujemy atrakcyjne i prężnie działające modele handlowe, skuteczne rozwiązania oraz zrównoważone i uczciwe relacje z naszymi partnerami biznesowymi. Relacje z dostawcami są dla nas bardzo ważne. Ściśle współpracujemy z polskimi producentami, rolnikami i hodowcami. Partnerskie podejście do tej współpracy i wzajemne zaufanie, tworzą wyjątkową wartość i dają szansę na rozwój obu stronom. Dzięki opartej na zaufaniu dobrej współpracy z partnerami, możemy zaoferować dobre ceny.

Wdrażają Państwo elektroniczny system etykiet cenowych. Na jakim etapie są prace i jakie pierwsze wnioski płyną z ich wprowadzenia? Jak na tę nowość reagują klienci?

System elektronicznych etykiet cenowych wdrażany jest jako projekt pilotażowy w supermarkecie Auchan w Katowicach przy ul. Ligonia, w następnej kolejności pojawi się w hipermarkecie Auchan Katowice 3 Stawy oraz w supermarkecie Auchan przy ul. Sokołowskiej w Warszawie. Po zakończeniu fazy pilotażowej zostanie określony konkretny plan wdrożenia systemu w pozostałych lokalizacjach sieci Auchan.

Wprowadzenie elektronicznych etykiet cenowych w pierwszym z naszych sklepów spotkało się z bardzo dobrym odbiorem zarówno po stronie jego pracowników, jak i klientów. Ci pierwsi doceniają zwłaszcza znaczącą oszczędność czasu, który teraz mogą poświęcić na inne działania operacyjne w sklepie. Z kolei dla klientów liczy się gwarancja rzetelnej i aktualnej informacji, a to przekłada się na wzrost ich satysfakcji z dokonywanych zakupów. Elektroniczne cenówki to również wyraz naszej troski o środowisko naturalne, z uwagi na mniejsze zużycie energii i papieru, dlatego tym bardziej cieszy nas, że już wkrótce wprowadzimy ten system w kolejnych sklepach naszej sieci – liczymy, że spotka się z równie dobrym przyjęciem.

Dziś sklepy bardzo mocno stawiają na programy lojalnościowe. Czy w Waszym przypadku, w obliczu konkurencji, gwarantuje to rzeczywistą lojalność klientów?

Działając na rzecz poprawy jakości życia i siły nabywczej polskich konsumentów, cały czas pracujemy w naszej firmie nad rozwojem i poszerzaniem usług odpowiadających na ich różnorodne potrzeby. Stale rozwijamy nasz program lojalnościowy Skarbonka i wprowadzamy wiele zmian, oferując dodatkowe korzyści dla klientów sieci

Jakie mają Państwo plany na dalszy rozwój w Polsce?

Nasze inwestycje będą skupione na dwóch głównych obszarach. Będziemy kontynuować digitalizację przedsiębiorstwa oraz unowocześnienie ścieżki zakupowej klienta, tak, aby była dopasowana do jego nowych potrzeb i zapewniała maksimum komfortu. Pierwszy obszar będzie obejmować przede wszystkim stopniowe wdrażanie projektu z firmą Ocado, w drugim niewątpliwie będzie to unowocześnienie hipermarketów, czego wyrazem jest modernizacja hipermarketu w Piasecznie. Wraz z digitalizacją sklepów podążać będzie rozwój logistyki oraz rozwiązanie mające na celu uzupełnienie wielokanałowej sprzedaży detalicznej, z myślą o spersonalizowanym doświadczeniu klienta.