Listopad przyniósł spadek cen podstawowych produktów FMCG. Najdroższym sklepem stacjonarnym w listopadzie był E.Leclerc, a najtańszym, podobnie jak przed miesiącem, Auchan. Najdroższym kanałem sprzedaży pozostaje e-grocery – wynika z nowego raportu koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency.
Eksperci ASM Sales Force Agency po raz dziewiąty przeprowadzili badanie cen przykładowego koszyka zakupowego, czyli zestawienie najpopularniejszych produktów FMCG kupowanych przez Polaków w celu zaspokojenia różnych potrzeb życiowych (tj. nabiału, mięsa i wędlin, napoi, dodatków, słodyczy, chemii domowej, kosmetyków, alkoholi i in.). W listopadzie średnia wartość wzorcowego koszyka spadła do 228,10 zł (z 231,42 zł w październiku). Zmalała również rozbieżność między najdroższym a najtańszym koszykiem (czyli zestawieniem wszystkich badanych produktów występujących w cenach najwyższych i najniższych).
Ponownie najdroższym kanałem sprzedaży okazało się e-grocery – zwiększył się też rozdźwięk cenowy pomiędzy zakupami online i offline: najdroższy sklep stacjonarny był o blisko 35 zł tańszy niż kanał e-grocery. Różnica ta wzrosła w listopadzie niemal trzykrotnie (w październiku najdroższy sklep stacjonarny był tańszy od e-grocery o 12 zł).
Tylko w trzech sklepach (pomijając kanał e-grocery) cena badanego koszyka była wyższa niż wartość koszyka uśrednionego. W październiku było ich aż pięć. W listopadzie większość sklepów okazała się tańsza niż wartość średnia. Najdroższy ze stacjonarnych sklepów był tym razem E.Leclerc (236,02 zł), a najtańszy ponownie Auchan (z 206,2 zł o 7,68 zł tańszy wobec własnego wyniku miesiąc wcześniej). Z kolei najdroższy w październiku sklep stacjonarny – Makro, w listopadzie okazał się trzecim najtańszym.
Listopadowy sezon promocji i wyprzedaży sprzyja przygotowaniom do Świąt, ale należy zachować czujność, ceny produktów w poszczególnych kategoriach potrafią różnić się nawet o 30-40%. Przykładowo chemię domową i kosmetyki, ale też słodycze, mięso, ryby i wędliny w ekstremalnych przypadkach można nabyć za mniej niż połowę ceny w innym sklepie. Największe rozbieżności cenowe trafiają się w kategorii mrożonek i alkoholi – tu zdarzają się różnice cenowe rzędu 40-46%.
Od marca 2019 eksperci ASM SFA w cyklach miesięcznych porównują ceny 40 produktów (tych samych marek i o analogicznych gramaturach) w wybranych sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski (tj. Biedronka, Lidl, Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco, Makro i Selgros). Od lipca badanie rozszerzono o kanały sprzedaży online, tzw. e-grocery, tj. frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl i tzw. hybrydy (a więc sieci prowadzące sprzedaż stacjonarną i internetową), czyli Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.
Foto: shutterstock.com