Konsumenci nie są gotowi na wycofanie jaj klatkowych

Detal/Hurt

Konsumenci nie są gotowi na wycofanie jaj klatkowych

Konsumenci deklarują, że przy zakupie jaj to cena ma dla nich największe znaczenie. Uważają, że jaja klatkowe są sprzedawane w odpowiedniej cenie i to one cieszą się ich największym zainteresowaniem. Jednocześnie klienci z trudem akceptują ceny jaj z tak zwanych chowów alternatywnych, choć i ten towar ma swoich zwolenników – takie są wyniki ankiety przeprowadzonej przez ekspertów z SGGW w Warszawie we współpracy z Krajową Izbą Producentów Drobiu i Pasz. Naukowcy próbowali zbadać jak polscy konsumenci odbierają aktualną sytuację na rynku jaj oraz to czy słyszeli o projekcie wycofania jaj klatkowych ze sprzedaży.

– Przedstawiciele dużych sieci handlowych coraz częściej wypowiadają się odnośnie wycofania z półek sklepowych jaj pochodzących z chowu klatkowego. Trend ten zauważyli również właściciele sklepów osiedlowych. Jednak ponad 61% ankietowanych nie słyszała o projekcie całkowitego wycofania jaj klatkowych ze sprzedaży – przywołuje wyniki badań koordynatorka projektu, prof. Monika Michalczuk z SGGW w Warszawie.

Zdania respondentów są podzielone. Ponad połowa ankietowanych (51%) opowiada się za wycofaniem ze sprzedaży jaj od kur z chowu klatkowego nawet jeśli miałoby to wpłynąć na wzrost ceny jaj. Jednak pozostałe 49% pytanych nadal chce zaopatrywać się w jaja z chowu klatkowego. – Należałoby się zastanowić nad czekającymi nas zmianami. W sklepach powinna być różnorodność i dostęp do jaj ze wszystkich systemów chowu. Klient powinien sam decydować, jaki produkt chce wybrać – komentuje prof. Michalczuk.

Z badania opinii wynika, że cena jaj ma dla konsumentów istotne znaczenie, ponieważ aż 63% zwraca na nią uwagę przy zakupie. Znaczna większość ankietowanych (60%) uważa, że, jaja klatkowe mają odpowiednią cenę. Niemniej, warto zauważyć, że dla 21% konsumentów, cena jaj klatkowych jest za wysoka. – Te liczby powinny być potraktowane jako ważny sygnał dla właściwej oceny popytu w perspektywie najbliższych lat – komentuje Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Tymczasem w przypadku jaj pochodzących z chowu alternatywnego tylko 43% respondentów uważa cenę tego produktu za odpowiednią, a 55% wskazuje, że jest „raczej wysoka” lub „wysoka”. Ankietowani deklarują, że do nabywania jaj alternatywnych motywuje ich przekonanie o wyższej jakości produktu (39%), względy smakowe (34%), a kwestie etyczne są ważnym aspektem tylko dla 24% konsumentów. – Powody, które stają za decyzjami konsumentów są zaskakujące. Nabywcy jaj alternatywnych kierują się bowiem błędnym przekonaniem o tym, że jaja alternatywne są w jakimś aspekcie lepsze od klatkowych – zauważa profesor Michalczuk. Zdziwiona wynikami badań jest także Katarzyna Gawrońska z Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. W jej opinii niski procent konsumentów kierujący się przy zakupach jaj kwestiami dobrostanowymi pokazuje, że dla Polaków ważne są zupełnie inne rzeczy niż dla konsumentów na zachodzie Europy.

Foto: Pixabay