W polskiej branży retail rośnie znaczenie kompleksowego podejścia, w tym integracji dodatkowych usług, gwarantujących wyższy poziom bezpieczeństwa klientom oraz pracownikom obiektów handlowych. Jakie są kluczowe tendencje związane z systemami bezpieczeństwa w sklepach?
W przypadku obiektów handlowych kluczowe są dziś trzy systemy: monitoringu, antywłamaniowy oraz przeciwpożarowy. Pierwszy z nich to zespół kamer rejestrujących obraz sklepu, magazynów czy najbliższego otoczenia obiektu. W newralgicznych miejscach, przy kasach lub regałach ze szczególnie wartościowymi produktami, montuje się kamery IP, rejestrujące obraz w jakości HD. W innych miejscach mogą pracować kamery analogowe, w tym z detekcją ruchu. Odpowiednio skonfigurowana sieć kamer pozwala personelowi sklepu i służbom ochrony monitorować całą powierzchnię obiektu, a w razie potrzeby szybko reagować.
Systemy antywłamaniowe składają się z kolei z sieci czujników – podczerwieni, magnetycznych oraz dualnych, oraz sygnalizatorów akustyczno-dźwiękowych. Liczba, rodzaj i rozmieszczenie tego rodzaju urządzeń powinny być dostosowane do potrzeb i warunków konkretnych pomieszczeń i przestrzeni. Jak działa system antywłamaniowy? Po wykryciu naruszenia uruchamiają się sygnalizatory, a czujniki przekazują sygnał do centrali alarmowej, czyli prawie zawsze do agencji ochrony. Nowoczesne systemy tego rodzaju kontroluje się dziś zdalnie, przy pomocy aplikacji na urządzenia mobilne. W ten sposób system można uzbroić lub deaktywować, sprawdzić status, raporty itd.
Najmniejszy margines swobody pozostawiają systemy przeciwpożarowe. Muszą być wykonane zgodnie z projektem architektonicznym oraz przepisami prawa. Jeśli chodzi o dobór urządzeń, to obowiązuje zasada, by montować sprzęt sprawdzony i skuteczny.
Jaki system bezpieczeństwa najlepiej sprawdzi się w obiekcie handlowym? Przy wyborze rozwiązań warto pamiętać, że w równym stopniu liczą się ich techniczna niezawodność, jak i efektywność w codziennej pracy sklepu. Na polskim rynku można zaobserwować, że operatorzy i właściciele sklepów o powierzchni ponad 50 mkw. wybierają najczęściej rozwiązania kompleksowe, ułatwiające zarządzanie przedsiębiorstwem.
Operatorzy obiektów handlowych coraz częściej wzbogacają systemy bezpieczeństwa o dodatkowe elementy. Dobrym przykładem tej tendencji jest system rejestracji transakcji. Na czym polega? Kamera IP zamontowana przy kasie monitoruje cały przebieg transakcji, rejestrując m.in. dokładny obraz paragonu. Dzięki temu można sprawdzić na przykład sposób płatności lub to, czy wszystkie produkty zostały właściwie zeskanowane. Dysponując zapisem z kamery, łatwo wyjaśnić wszystkie nieprawidłowości i wątpliwości, w tym ewentualne reklamacje ze strony klientów.
W przypadku obiektów handlowych rośnie też zainteresowanie systemami kontroli dostępu, które do niedawna montowane były głównie w obiektach magazynowych i produkcyjnych.