Określenie grupy docelowej i analiza konsumpcji, to czynniki, które będą warunkowały wybór metod i narzędzi działania. Przede wszystkim należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Do jakiej grupy wiekowej chcemy dotrzeć? Jakie potrzeby ma nasz potencjalny klient? Jakie ma oczekiwania wobec produktu? W jakiej sytuacji życiowej i ekonomicznej się znajduje? Z jakimi problemami możemy pomóc mu się zmierzyć? Ważne jest również znalezienie niszy i to do niej powinniśmy dotrzeć biorąc pod uwagę. Jej konkretne potrzeby i preferencje.
Musimy pamiętać, że zupełnie inną strategię obierzemy kierując produkt do młodzieży, a inną do osób starszych, nawet jeśli obie te grupy docelowe go używają. Przykładem może być szeroka grupa słodyczy. Jedzą je wszyscy. Odpowiednie skoncentrowanie przekazu do grupy młodych konsumentów, pozwoliło jednak niektórym markom zdecydowanie się wybić. Podjęły działania skierowane typowo do młodzieży, poparte odpowiednimi komunikatami, szatą graficzną i identyfikacją wizualną. Miały pomysł, który zrealizowały intensyfikując swoje działania marketingowe w internecie i social mediach. To wystarczyło, aby zwiększyć i ustabilizować zyski.
Co wyróżnia produkt na tle rosnącej konkurencji?
Analiza konkurentów – to kolejny krok, bez którego strategia marketingowa produktu w branży spożywczej nie będzie kompletna i skuteczna. Ogromna konkurencyjność w przypadku branży spożywczej powinna być traktowana jako motor napędowy do działań. Warto cały czas obserwować potrzeby klientów i śledzić działania konkurencji, by nie popaść w tarapaty. .Dzięki śledzeniu konkurencji trafimy w niszę produktową i wejdziemy na rynek z nowością. Skierujemy do odpowiedniej grupy docelowej istniejący już produkt, dzięki zmianie strategii marketingowej i komunikacji. To ostatnie rozwiązanie może okazać się dla nas dużą szansą na szybkie zwiększenie zysków. Dlaczego? Rynek spożywczy jest szeroko rozbudowany i bardzo ciężko wprowadzić na niego innowacyjny produkt. Dużo łatwiej istniejący już dostosować do odpowiedniej grupy konsumentów.
Sektor spożywczy rozwija się od kilku lat, notując systematyczne wzrosty sprzedaży detalicznej. Nie zmieniła tego sytuacja związana z pandemią. Segment spożywczy utrzymał swoją pozycję jako jedyny z całego sektora handlowego. Prognozy sprzedażowe na lata 2022-2025 są również optymistyczne. Sprzedaż będzie się zwiększać średnio o 2,5% rocznie. Konsumenci branży spożywczej są najbardziej wdzięczną grupą docelową pod kątem częstotliwości zakupowej. Badanie przeprowadzone na zlecenie CBRE pokazało, że aż 37% populacji robi zakupy żywieniowe codziennie. Te korzystne okoliczności powinni wykorzystać właściciela sklepów tradycyjnych i przygotować strategię marketingową produktu opartą na celach i założeniach marki.
źródło: informacja prasowa