Jak wyeksponować produkty wielkanocne?

Aktualności

Jak wyeksponować produkty wielkanocne?

16 marca 2016

Dla przedsiębiorców działających w sektorze handlu detalicznego okres wielkanocny to, podobnie jak Boże Narodzenie, szansa na nawet kilkunastoprocentowy wzrost obrotów. Celem zwiększenia postrzeganej atrakcyjności produktów, stosuje się w tym czasie kilka zabiegów, zwracających uwagę konsumentów na poszczególne towary. W aranżacji przestrzeni handlowej w okresie świątecznym, wykorzystuje się kojarzoną z Wielkanocą kolorystykę: biel, żółcie i zielenie. Szczególnie korzystnie w takim otoczeniu prezentują się produkty w ciemnych opakowaniach: masy do ciast czy przyprawy używane do przygotowania tradycyjnych potraw. Działa tu zasada kontrastu negatywnego – na jasnym tle dobrze prezentują się wyraźnie odróżniające się od niego towary. Efekt można wzmocnić, kierując na sklepowe półki oświetlenie akcentujące. Dodatkowo, w przypadku artykułów konfekcjonowanych, obroty można zwiększyć stosując tzw. „cross merchandising”. Polega on na lokowaniu komplementarnych propozycji w bezpośrednim sąsiedztwie. Innymi słowy, reguła sprowadza się do zestawienia ze sobą wszystkich składników potrzebnych do przygotowania wybranych potraw. Istnieją również ogólne zasady skutecznego eksponowania żywności świeżej, mające zastosowanie nie tylko od święta. W dużej mierze sprowadzają się do zastosowania światła o barwie podkreślającej wizualne walory produktów. I tak: zainteresowanie mięsami można zwiększyć stosując światło różowej barwy. W oświetleniu drobiu sprawdzi się światło barwy białej. Do oświetlania gotowych ciast oraz pieczywa wykorzystywane jest natomiast zwykle ciepłe światło o temperaturze barwowej 2700 stopni K. Według naszych danych, skala wzrostu obrotów wynikająca z implementacji rozwiązań oświetleniowych, pozwalających na skuteczną ekspozycją towarów, może sięgać kilkudziesięciu procent.

Filip Gabryelczyk, Menedżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska oraz Ekspert Oświetlenia Polskiego Komitetu Oświetleniowego