Jak sprzedawać więcej po świętach?

Aktualności

Jak sprzedawać więcej po świętach?

02 grudnia 2014

Nadchodzą święta. Dla branży handlowej to świetny czas, by przyjrzeć się wizerunkowi sklepów, sposobom na przyciągnięcie nowych klientów i zapewnienie im komfortu zakupów. Skutecznym wsparciem dla standardowych działań marketingowych, jest np. zapewnienie najlepszego oświetlenia w obiekcie.

– Światło ma ogromny wpływ na nastroje klientów i ich decyzje zakupowe – mówi Dominik Wagner z firmy Lumiverso, ekspert od realizacji systemów oświetlenia w obiektach komercyjnych i przemysłowych. – Decydując się na oprawy LED, można zachować wysokie obroty również po okresie świątecznej gorączki i obniżyć koszty utrzymania oświetlenia w późniejszym czasie.

Zdaniem eksperta, wybór oświetlenia diodowego podyktowany jest kilkoma czynnikami. Przede wszystkim zwraca uwagę na fakt, że wymiana starych i nieefektywnych lamp metalohalogenowych na LED, pozwala osiągnąć lepszy rozkład, natężenie oraz barwę światła w pomieszczeniu. Dlaczego, to takie ważne?

– Dobry system oświetlenia pomaga w orientacji. Dla klienta zabieganego i zmęczonego jest to spore udogodnienie – mówi Dominik Wagner. – Przebywając w jasnym pomieszczeniu z łatwością zapozna się z ofertą i wybierze coś dla siebie. Prościej będzie mu też spacerować między półkami, regałami lub wieszakami.

Światło kreuje we wnętrzach konkretną atmosferę. Najważniejszy jest klimat pozwalający na spokój i odprężenie. To niemożliwe, gdy w przestrzeni pojawiają się miejsca niedoświetlone, utrudniające widzenie. Przeszkadzać może też źle dobrana barwa światła i zbyt niski współczynnik oddawania kolorów. Wszystkie te kwestie wpływają na spadek komfortu – zarówno klientów, jak i pracowników. Z kolei źródła LED dobrej jakości generują światło o parametrach zbliżonych do naturalnego. To sprawia, że czujemy się w nim lepiej i dłużej jesteśmy skłonni przebywać w danym pomieszczeniu.

– To też korzyść wizerunkowa. Na przykładzie największych sieci handlowych widać, że te posiadające bardzo jasny i równomierny system oświetlenia przyciągają najwięcej kupujących – mówi Dominik Wagner.

Nie chodzi jednak o sezonowe dekoracje, a o prawidłowe użycie opraw akcentujących produkty. Za ich dobór odpowiadają najczęściej wykwalifikowani specjaliści z zakresu oświetlenia sklepowego, przygotowujący projekt systemu dla całego obiektu. Mimo to warto wiedzieć, że w przypadku kosmetyków światło powinno, jak najwierniej prezentować barwy przedmiotów i pozwalać na dojrzenie ich szczegółów, a produkty spożywcze muszą być oświetlone tak, by wydawały się maksymalnie świeże i apetyczne. To dlatego w pierwszym przypadku najczęściej stosuje się światło o barwie neutralnej, a w drugim mogą pojawić się odcienie takich kolorów, jak żółty, różowy, czy niebieski.

Korzyści z modernizacji oświetlenia mają charakter długofalowy. Wiąże się to głównie z tym, że technologia LED pozwala na obniżenie poboru energii w obiekcie – nawet o 50% w stosunku do np. świetlówek fluorescencyjnych. Warto zauważyć, że to właśnie wydatki na prąd stanowią jeden z czołowych składników kosztowych utrzymania sklepu. Ale dodatkowe pieniądze są efektem jeszcze kilku innych czynników.

– Żywotność i niemal zerowa awaryjność źródeł diodowych, pozwala uniknąć kosztów alternatywnych utrzymania systemu oświetlenia. Najczęstsze to oczywiście wydatki na naprawę i wymianę opraw oraz opłacenie specjalistów w tym zakresie – mówi Dominik Wagner.

Modernizacja oświetlenia pozwala więc na zwiększenie zainteresowania klientów, wsparcie sprzedaży oraz usprawnienie i obniżenie kosztów utrzymywania sklepu. To korzyści, z którymi właściciele i zarządcy obiektów handlowych mogą się cieszyć długo poza okresem świątecznym.