Jak walczyć z niedoborem pracowników?

Aktualności

Jak walczyć z niedoborem pracowników?

Problem ze znalezieniem pracowników zgłasza więcej pracodawców niż kiedykolwiek wcześniej. 45% przebadanych firm deklaruje, że nie może znaleźć pracowników dysponujących poszukiwanymi umiejętnościami. W przypadku dużych organizacji odsetek ten jest jeszcze wyższy — w 2018 r. problem niedoboru talentów zakomunikowało 67% z nich – wynika z kolejnej edycji badania Manpower Group „Niedobór Talentów”.

Zjawisko to jest odnotowywane we wszystkich branżach – od produkcji przemysłowej poprzez górnictwo, transport po handel. Pracodawcy nie mogą znaleźć odpowiednich osób, których cechuje posiadanie umiejętności technicznych i kompetencji miękkich.

Duże przedsiębiorstwa, czyli te zatrudniające powyżej 250 pracowników, muszą liczyć się z większymi trudnościami w obsadzeniu stanowisk: 75% przedstawicieli tych firm w Polsce zgłasza problemy w pozyskiwaniu pracowników, a blisko połowa z nich twierdzi, że obecnie ma w tym obszarze więcej trudności niż rok temu.

Ponad połowa polskich pracodawców twierdzi, że głównym powodem, dla którego nie mogą obsadzić wolnych stanowisk jest brak kandydatów. Kolejne 18% twierdzi, że wynika to ze zbyt dużych oczekiwań finansowych kandydatów. Na kolejnym miejscu w zestawieniu czynników, które przyczyniają się do problemów z obsadzaniem stanowisk jest brak wystarczającego doświadczenia zawodowego u osób zainteresowanych podjęciem pracy – wskazuje je 12% polskich przedsiębiorców.

Polscy pracodawcy zostali również zapytani o to, jakie umiejętności u pracowników są obecnie dla nich kluczowe. Firmy najczęściej wskazywały na umiejętność współpracy (50%), zdolność dobrej organizacji czasu pracy (49%) oraz umiejętności komunikacyjne (44%) .

Firmy walczą z niedoborami talentów poprzez podnoszenie kwalifikacji własnych zasobów ludzkich: 36% polskich pracodawców zapewnia swoim pracownikom dodatkowe szkolenia i możliwości rozwoju. 19% firm w Polsce zwiększa atrakcyjność świadczeń, oferując np. większą liczbę dni urlopowych, co stanowi element motywowania pracownika i skutecznie przyciąga nowych kandydatów. Tam, gdzie nie są wykorzystywane dodatkowe świadczenia, do gry wkraczają pieniądze: w tym roku 29% pracodawców rozważa zwiększenie płac.