Rynek oferuje bogaty wybór sieci franczyzowych. Pokazuje również, że oddolna współpraca polskich przedsiębiorców się opłaca. W ten sposób powstała bowiem jedna z największych sieci handlowych w Polsce – PSH Lewiatan, która liczy ok. 3200 sklepów.
Jak wskazuje Raport o franczyzie w Polsce przygotowany przez PROFIT system, na rodzimym rynku liczba sieci franczyzowych systematycznie wzrasta. Obecnie jest ich około 1200, z czego zdecydowaną większość tj. osiem na dziesięć stanowią polskie marki. Wraz z rosnącą liczbą dostępnych konceptów biznesowych rośnie również liczba działających w ich ramach sklepów i punktów usługowych – według prognoz dla 2017 r. było ich ok. 74 tys.
Rozwój sieci franczyzowych w Polsce zainicjowali zagraniczni operatorzy, najpierw wprowadzając placówki pilotażowe, a następnie oferując swój model polskim przedsiębiorcom. Pierwszy punkt franczyzowy pojawił się w 1994 r. w Bydgoszczy. W tym samym roku powstała również Polska Sieć Handlowa Lewiatan.
Nazwa marki została zainspirowana międzywojenną organizacją zrzeszeń gospodarczych – Centralnego Związku Polskiego Przemysłu, Górnictwa, Handlu i Finansów – Lewiatan, która reprezentowała polski przemysł wobec władz państwowych i miała ogromny wkład w rozwój kraju.
Z czasem współpraca poszczególnych kupców w ramach Sieci zaczęła przybierać formę franczyzy. Zawierane były umowy o wspólnym prowadzeniu handlu, kolektywnej logistyce oraz polityce zakupowej. Tym samym zaczęły się tworzyć regionalne struktury organizacji i zostały opracowane jednolite standardy. Warto podkreślić, że wówczas na polskim rynku działało tylko kilkadziesiąt konceptów franczyzowych.