Dobrze wyeksponowany produkt zwiększa sprzedaż

Strefa detalisty

Dobrze wyeksponowany produkt zwiększa sprzedaż

10 lutego 2014

Dzisiejszy rynek wypełniony jest różnorodnymi produktami. Co zrobić, by klientów zainteresował właśnie asortyment naszego sklepu? O tym i nie tylko, dyskutowało w Bytomiu na bezpłatnym szkoleniu „Jak radzić sobie z konkurencją oraz efektywnie zarządzać asortymentem” kilkudziesięciu handlowców. „Poradnik Handlowca” już od dwóch lat, w różnych miejscowościach wspiera merytorycznie właścicieli sklepów i sprzedawców.

Spotkanie odbyło  się 6 lutego br. w Sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Bytomiu. W imieniu Prezydenta Bytomia, Damiana Bartyli zebranych gości przywitał Krzysztof Przybylski, Sekretarz Miasta. – Rynek dziś jest trudny. Jeszcze 10 lat temu triumfy święciły hipermarkety, teraz rządzą dyskonty. Jednak małe sklepy osiedlowe wciąż posiadają w Bytomiu silną pozycję. Placówki te często zdobywają klientów lepiej dopasowanym asortymentem oraz wygodą zakupów. Handel jest ciągle jednym z głównych filarów gospodarki Bytomia – powiedział Krzysztof Przybylski. Szkolenie miało na celu przekonanie właścicieli sklepów, że oprócz ceny na popyt wpływ mają także inne czynniki, jak chociażby jakość oferowanych produktów czy podejście do klienta. Uczestnicy spotkania poznali sposoby tworzenia ekspozycji wpływających na wzrost widoczności produktu i świadomości marki, a w konsekwencji na zwiększenie sprzedaży. – Asortyment powinien być w taki sposób ułożony w sklepie, aby z każdego metra powierzchni placówki uzyskać maksymalnie najwyższą sprzedaż. Celem każdego handlowca jest także takie wyeksponowanie towaru, aby klient łatwo mógł znaleźć każdy z produktów, po który przyszedł. Ważne jest również wizualne oddziaływanie na kupującego poprzez atrakcyjną ekspozycję. Wywołuje to u niego impuls zakupowy. Dlatego wszystkie regały, stojaki muszą być całkowicie wypełnione towarami. Nie wolno pozostawiać pustych miejsc na półkach. Powierzchnię trzeba wykorzystać maksymalnie – objaśniał Zbyszko Zalewski, Dyrektor Organizacyjno-Administracyjny „Poradnika Handlowca”. Justyna Zawadzka, kierownik sklepu spożywczo-monopolowego w Bytomiu, potwierdza, że to właśnie dobór asortymentu jest najważniejszy. Podkreśla, że w jej sklepie musi znaleźć się dokładnie to, czego szuka klient. Cena nie jest najważniejszym czynnikiem zakupowym. Zgadza się z tym również Urszula Bonus, kierownik sklepu ogólnospożywczego „Delikatesy 24h” w Świętochłowicach. – Dyskonty promują się jako sklepy znacznie tańsze niż sklepy osiedlowe, choć w rzeczywistości różnica nie jest aż tak duża. Pomimo wyższych cen w sklepach osiedlowych, klient może jednak wydawać mniej, bo kupuje rozsądniej i w mniejszych ilościach. Do tego zakupy zajmują mniej czasu. Małe sklepy mają też przewagę w szerokości oferowanego asortymentu w poszczególnych kategoriach produktowych – powiedziała pani Urszula.