W Polsce rynek produktów do zmywania naczyń wart jest ponad 928 mln zł. Na przestrzeni ostatnich 3 lat sprzedaż wartościowa tych produktów z roku na rok rosła, również dynamika sprzedaży wolumenowej uległa zdecydowanej poprawie – ocenia analityk Nielsena.
Produkty do zmywania naczyń dzielimy zasadniczo na te do zmywania ręcznego oraz do zmywania w zmywarkach. Najważniejszym kanałem sprzedaży dla wszystkich tych produktów są sklepy dyskontowe i ich waga wciąż rośnie, zarówno pod względem wartościowym, jak i wolumenowym. Pomiędzy segmentami widać drobne zróżnicowanie. Dla produktów do zmywarek na znaczeniu zyskują sklepy chemiczne, z kolei dla produktów do tradycyjnego zmywania rośnie udział w sprzedaży sklepów mniejszego formatu, poniżej 300mjkw. (z wyłączeniem sklepów chemicznych).
W ostatnich latach widać wzrost udziałów zarówno wartościowych, jak i wolumenowych produktów do zmywarek i obecnie przekroczyły one 51% w ujęciu wartościowym i 23% w ujęciu wolumenowym w okresie skumulowanym lipiec 2017 r. – czerwiec 2018 r. Na przestrzeni ostatnich trzech lat widać postępujący wzrost sprzedaży tych produktów, zarówno pod względem wartościowym, jak i wolumenowym, podczas gdy w tym samym czasie produkty do zmywania ręcznego rosną jedynie wolumenowo i to z malejącą dynamiką z roku na rok.
Produkty do zmywarek obejmują środki do mycia naczyń oraz dodatków, jak sole do zmywarek, czy płyny mające nadać połysk naczyniom i zabezpieczyć je przed zaciekami. Wśród nich najlepiej sprzedają się środki do zmywania w postaci tabletek i kapsułek, które łącznie stanowią ponad 83% wartości segmentu i ponad połowę jego wolumenu. Przy czym rośnie popularność produktów w formie kapsułek. Rośnie również sprzedaż soli i płynów do zmywarek.
Źródło: Maria W. Kowalska – client consultant w Nielsenie
Foto: Pixabay