Pracodawca może zażądać od pracownika okazania certyfikatu szczepienia. Będzie miał również uprawnienia, by sprawdzić w swoim lokalu usługowym paszport covidowy klientów. Inne rozwiązanie zakłada zapewnienie pracownikom darmowego testu na obecność koronawirusa. To tylko niektóre propozycje wynikające z projektu ustawy, który właśnie wpłynął do Sejmu.
Podczas wtorkowych obrad Sejmu do laski marszałkowskiej wpłynął projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach zapewniających możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w czasie epidemii COVID-19. To propozycja przepisów autorstwa posłów Prawa i Sprawiedliwości. Przeczytać w nich można, m.in. o możliwość żądania przez pracodawcę informacji o szczepieniu od pracownika. Ustawa zawiera także informację na temat posiadania ważnego, negatywnego wyniku testu na koronawirusa lub zaświadczenia o przebytej infekcji. Ustawa dotyczy zarówno osób zatrudnionych na etacie jak i na podstawie umów cywilno-prawnych.
Jak wyjaśniono w uzasadnieniu projektu, “intencją projektodawcy jest umożliwienie pracodawcy sprawowanie rzeczywistej kontroli nad ryzykiem wystąpienia infekcji wirusa SARS-CoV-2 powodującego chorobę COVID-19 w zakładzie pracy”. A w tym celu konieczne jest wyposażenie pracodawcy w instrument weryfikacji statusu zdrowotnego pracowników – przekonują autorzy projektu.
Poselska ścieżka legislacyjna w przeszłości często była wykorzystywana przez partie rządzące w celu szybszego procedowania przepisów bez konieczności przeprowadzenia konsultacji publicznych. Czy tak będzie i z tą ustawą? Wkrótce się przekonamy.
Przeczytaj także: Ponad 30 000 osób zaszczepionych przeciw COVID-19 w placówkach Super-Pharm