Cushman & Wakefield: Poziom pustostanów w obiektach handlowych spada

Aktualności

Cushman & Wakefield: Poziom pustostanów w obiektach handlowych spada

Jak wynika z danych międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield, średni poziom pustostanów w obiektach handlowych w największych miastach w Polsce spadł o 1,2p.p. r/r i wynosi obecnie 3,5% powierzchni. Co ważne, spadek wakatów dotyczy aż sześciu z ośmiu największych miast[1], z czego najmniej powierzchni do wynajęcia znajdziemy w Krakowie, Łodzi i Szczecinie. Jak tłumaczą eksperci Cushman & Wakefield, dane te mogą wskazywać na stopniową odbudowę sektora handlowego w Polsce. Jednocześnie, w miarę stabilizowania się sytuacji na rynku, właściciele obiektów handlowych powinni mocniej stawiać na urozmaicanie ich oferty.

– Najniższy poziom pustostanów na rynku nieruchomości handlowych charakteryzuje Kraków, gdzie wolnych jest jedynie 1,5% powierzchni (spadek z 1,9% w 2022). Ciekawie sytuacja przedstawia się też na łódzkim rynku – tutaj wskaźnik wakatów wynosi 1,8%, podczas gdy w analogicznym okresie 2022 roku do wynajęcia pozostawało 4,1% powierzchni. Na trzecim miejscu znajduje się Szczecin, gdzie pustostany stanowią 2,0%, co oznacza spadek o 2,6p.p. r/r – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

Jednocześnie na poznańskim rynku handlowym, na którym poziom postanów jest obecnie najwyższy i wynosi 4,4%, wskaźnik ten spadł aż o 4,7p.p. r/r, należy to jednak tłumaczyć zamknięciem dwóch obiektów, które notowały bardzo wysokie wskaźniki wolnej powierzchni w 2022 roku. Jedyne duże miasta, które odnotowały niewielki wzrost powierzchni niewynajętej, to Katowice – 3,9% (+0,5p.p. r/r) i Wrocław – 4,3% (+0,3p.p. r/r).

– Spadający poziom pustostanów jest niewątpliwie jedną z najważniejszych zmiennych odzwierciedlających sytuację w każdym z segmentów rynku nieruchomości komercyjnych. Ważne jednak, aby niższe wakaty nie usypiały czujności właścicieli obiektów handlowych. Moment uspokojenia sytuacji rynkowej, to dobry czas na zweryfikowanie strategii sprzedażowej i marketingowej centrum handlowego. Z jednej z naszych najnowszych analiz badającej potrzeby klientów centrów handlowych wynika między innymi, że dla 69%[2] kupujących kluczowy jest duży wybór dostępnych w obiekcie sklepów, a dla 38% – oferta gastronomiczna. Dlatego tak istotna jest weryfikacja tenant-mix obiektów handlowych, tak aby lepiej odpowiadały na zmieniające się trendy konsumenckie – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.

[1] Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Trójmiasto, Szczecin, Warszawa, Wrocław

[2] Pytanie wielokrotnego wyboru na próbie 504 respondentów

źródło: Cushman & Wakefield
Oprac.: Klaudia Walkowiak