Jeżeli spojrzymy na cały rynek dóbr szybko zbywalnych to od ładnej pogody latem najbardziej uzależnione są lody. Jednak to jak będzie kształtować się temperatura ma też duży wpływ na sprzedaż kategorii alkoholowych, a szczególnie piwa, cydru czy prosecco.
Latem można zaobserwować pik sprzedaży napojów o niższej zawartości alkoholu. Konsumenci chętniej wybierają produkty, które schłodzone nadają się na wyjazd za miasto czy piknik w gronie znajomych. Warto zwrócić uwagę na to, że niemal 1/3 wartości sprzedaży piwa w ciągu roku przypada na okres czerwiec-sierpień. Co więcej, jeżeli przeanalizujemy sprzedaż miksów piwa z lemoniadą, czyli radlerów, to zauważymy, że aż połowa ich sprzedaży przypada na lato. Producenci są świadomi tego, że latem poszukujemy orzeźwiających smaków i co roku wprowadzają nowości. Szczególnie na tym polu aktywne są browary kraftowe. Nasila się trend, który pojawił się już w zeszłym roku – na rynku pojawia się coraz więcej piw typu sour oraz ale. Szczególnie popularnymi smakami pośród nich są mango, marakuja i ananas.
Jeżeli ktoś jednak zdecyduje się na wino, to bardzo prawdopodobne, że wybierze białe wino. To właśnie ten kolor zyskuje najbardziej na znaczeniu wraz ze wzrostem temperatury. Jednak największym odkryciem pośród win prawdopodobnie jest prosecco. Te musujące wino z Włoch bardzo dynamicznie się rozwija. Szczególnie ciekawe jest to, że w przeciwieństwie do całego segmentu win musujących ma też znaczący pik sprzedaży latem. To jak bardzo dobra aura za oknem wpływa na jego sprzedaż możemy zauważyć chociażby po ostatnim kwietniu, który był wyjątkowo ciepły. Sprzedaż wartościowa prosecco rok do roku urosła o niemal 29%, a kwietniu 2018 sprzedało się go o połowę więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej.
Pomimo tego, ze latem dominują alkohole o niższej zawartości alkoholu, to wśród napojów spirytusowych też występują segmenty, które mają wyższą sprzedaż w tym okresie. Jest to między innymi biały rum, który w 2017 po raz pierwszy odnotował zarówno w lipcu jak i sierpniu sprzedaż wyższą niż w grudniu. Można się spodziewać, że powodem tak dużej jego popularności jest zastosowanie go do przygotowywania koktajli. Kolejną kategorią, po który coraz chętniej sięgamy w ciągu całego roku, a szczególnie latem jest gin. Dodatkowo na początku tego sezonu letniego na rynku pojawiły się nowe warianty w różowym kolorze, które idealnie nadają się do komponowania koktajli.
Polscy kupujący mają szeroki wybór produktów na lato, który z roku na rok jest coraz szerszy. Na to jak ukształtuje się sprzedaż napoi alkoholowych w te wakacje zależy już głównie od tego, jaka będzie pogoda.
Źródło: Edyta Prokopiuk, ekspert branży alkoholowej w Nielsenie
Foto: Pixabay