Noc z 31 grudnia na 1 stycznia to dla wielu osób dobra okazja do zabawy, imprezy, spotkań ze znajomymi. A Sylwester to dopiero początek. Zabawa nie kończy się na jednej nocy, bowiem po sylwestrze rozpoczyna się karnawał. Dla wielu trwa on od stycznia do lutego. Podczas takiego spotkania nie może zabraknąć słonych przekąsek.
Te najczęściej kupowane są w dyskontach, aż 45% słonych przekąsek (wartość sprzedaży, MAT 06.2022) odbywa się poprzez ten kanał. Nieco mniej ważnym kanałem sprzedaży są sklepy małoformatowe do 300 m2 – 36%. Przyglądając się poszczególnym kategorią istnieją istotne różnice w lokalizacji sprzedaży. W przypadku chipsów, chrupek, chrupek chlebowych i krakersów liderem pod względem wartości sprzedaży są sklepy małoformatowe do 300 m2. Jak podaje CMR w przypadku chipsów około 46% wartości sprzedaży realizowanych jest przez ten kanał. Na przeciwnym biegunie znajdują się prażynki, dla których jedynie 33% wartości odbywa się przez sklepy małoformatowe a aż 48% przez dyskonty.
Nie tylko w karnawał ale również w całym roku największą kategorią słonych przekąsek są chipsy. Ich udziały wartościowe w sklepach małoformatowych do 300 m2 przewyższają 50%. Ale czy w grudniu widoczne są wzrosty? Liczba sprzedanych opakowań w ostatnim miesiącu roku 2021 roku w porównaniu do listopada 2021 była wyższa o około 2%. Jednocześnie rośnie wolumen opakowania. W grudniu jest on największe i wynosi około 130 gram. Nieznacznie zwiększa się również liczba opakowań kupowanych podczas jednej transakcji. Przeciętny konsument wybiera 1,3 sztuki opakowania.
Podobnie jest z orzeszkami. Liczba sprzedanych opakowań w grudniu w porównaniu do listopada 2021 w sklepach małoformatowych do 300 m2 według danych CMR rośnie również o około 2%. Natomiast sprzedaż takich kategorii jak paluszki czy popcorn uzyskała wyższe wartości w styczniu 2022 roku niż w grudniu 2021. Udziały wartościowe obu kategorii są w styczniu wyższe od średniej całorocznej o około 0.5 pp.
Słone przekąski znajdziemy praktycznie w każdym sklepie małoformatowym do 300 m2. Kategorie takie jak chrupki, chipsy, słone paluszki, precle, talarki oraz orzeszki w okresie karnawału są dostępne w ponad 90% punktów sprzedaży. Największy wysiłek będzie musiał włożyć konsument, który zamierza kupić na imprezę chrupki chlebowe. Produkty z tej kategorii obecne są w około co drugim sklepie. Dane CMR wskazują, że dystrybucja numeryczna średnio wynosi około 53%.
Gdy konsumentowi już uda się znaleźć sklep małoformatowy, w którym znajdują się chrupki chlebowe to średnio na przełomie roku może wybierać z pośród 3 wariantów. Podobnym wyborem charakteryzują się prażynki. Na półce znajdują się 4 warianty krakersów jak również popcornu. Aż 8 paluszków, precelków, talarków. Najliczniejsze są kategorie: orzeszki – blisko 11 wariantów, chrupki – 16 wariantów, a chipsy – 29.
3 najbardziej popularne produkty w sklepach małoformatowych w poszczególnych kategoriach (dane za styczeń 2021):
Chipsy: Lay’s Zielona Cebulka, Papryka i Fromage wszystkie w opakowaniach 140 g. Chrupki: Star Snaki Maczugi ketchup 80 g, Cheetos Spirale 80 g oraz Cheetos Pizzerini 85g.
Orzeszki: NicNac’s 40 g, NicNac’s 125 g, Felix Orzeszki Ziemne solone 140 g.
Paluszki, precelki, talarki: Paluszki Beskidzkie z solą 300 g, Paluszki Beskidzkie; z solą 70 g, Lajkonik Paluszki Słone 200 g.
Krakersy: Artur Krakersy solone 90 g, Lajkonik Krakersy Super słone 180 g, Lay’s Oven Baked Krakersy Wielozbożowe warzywa z zieloną cebulką 80 g.
Przemysław Bojanowski, CMR