Branża handlowa podsumowuje 1,5 roku pandemii

Detal/Hurt

Branża handlowa podsumowuje 1,5 roku pandemii

11 sierpnia 2021

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) podsumowuje czas pandemii w handlu. “Do końca czerwca br. na walkę z COVID-19 sieci wydały ponad 420 mln złotych, z czego 90% stanowią wydatki poniesione na wdrożenie reżimu sanitarnego”, mówi Renata Juszkiewicz, Prezes POHiD.

– Ogłoszona w marcu 2020 roku pandemia zmieniła życie milionów ludzi na całym świecie, wpływając także na sposób funkcjonowania biznesu. Postawiła nowe wyzwania przed wieloma sektorami gospodarek narodowych, w tym branżą handlową. Sieci handlowe zrzeszone w POHiD dokonały podsumowania działań podjętych w związku z pandemią. W czasie pandemii sieci przejęły na siebie olbrzymi ciężar organizacyjny i finansowy wdrożenia polityki bezpieczeństwa we wszystkich placówkach handlowych. Do końca czerwca br. na walkę z COVID-19 sieci wydały ponad 420 mln złotych, z czego 90% stanowią wydatki poniesione na wdrożenie reżimu sanitarnego, zaś 10% to środki finansowe przekazane w ramach pomocy społecznej – mówi Renata Juszkiewicz, Prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

– Wsparcie ze strony tarcz antykryzysowych było znikome. Tę walkę sieci handlowe prowadzą praktycznie samodzielnie. Od początku pandemii personel sklepów pracuje w systemie rotacyjnym, aby uniknąć styku zmian. Pracownicy są na bieżąco informowani są o zmieniających się przepisach oraz wytycznych w zakresie zachowania wymogów sanitarnych. Organizowane są regularne szkolenia dla pracowników z zasad bezpieczeństwa i standardów obsługi w okresie pandemii. Przeprowadzane są także badania przesiewowe w sklepach i magazynach. Sieci ponoszą ogromne nakłady na zapewnienie pracownikom środków ochrony osobistej, m.in. masek, przyłbic, rękawiczek jednorazowych i płynów do dezynfekcji rąk. Względy bezpieczeństwa zadecydowały o powszechnej instalacji w sklepach osłon pleksi przy stoiskach kasowych, oznakowań wyznaczających bezpieczną odległość pomiędzy klientami czy stacji do dezynfekcji rąk. Klientom przy wejściu na powierzchnię sprzedaży udostępniane są płyny do dezynfekcji rąk, wcześniej też jednorazowe rękawiczki/torebki zrywki – dodaje Renata Juszkiewicz.