Zwyczaje zakupowe Polaków zmieniają się, zakupy ulegają rozdrobnieniu – kupujemy częściej, ale mniej niż kiedyś. Nierzadko to konkretny produkt decyduje o wyborze sklepu, ponieważ podstawowe zakupy można zrobić wszędzie – wynika z badań ALDI przeprowadzonych przed wprowadzeniem nowej strategii komunikacji marki.
Badania przeprowadzone przez ALDI pozwalają zaobserwować ważny trend i zmianę w zachowaniach konsumentów. W tygodniu odwiedzają oni swój ulubiony sklep nawet kilka razy dziennie. Okazuje się, że zakupy ulegają rozdrobnieniu, począwszy od małych śniadaniowych, przez obiadowe, a nawet po małe przekąski – zachcianki. Coraz częściej to konkretny produkt decyduje o wyborze sklepu, ponieważ podstawowe zakupy można zrobić wszędzie. Za to w weekend Polacy zwykle uzupełniają domowy asortyment o produkty podstawowe i te “cięższe” (typu napoje). Inną kwestią, jest widoczny zanik podziału sklepów na sklepy osiedlowe, dyskonty, supermarkety i hipermarkety. Jeszcze parę lat temu podział rynku przebiegał pod kątem wielkości sklepu i statusu – rozróżnialiśmy super i hipermarkety oraz mniejsze sklepy osiedlowe i dyskonty. Dziś sklepy dzieli się ze względu na bliskość oraz typ promocji.
Co ciekawe, klienci lubią być zaskakiwani, bo szybko nudzą się rutyną. Coraz rzadziej planują zakupy, wobec czego od sklepów oczekują inspiracji, dlatego tak dużą popularnością cieszą się akcje typu sentymentalne smaki lat 90. czy festiwale tematyczne. Zakupy i promocje są dla nich jak serial: ustawiają cały rytm tygodnia, są przedmiotem rodzinnych i sąsiedzkich dyskusji, ploteczek w pracy – co, kiedy będzie w danym sklepie, co, kto może kupić w danym dniu. Polacy są na bieżąco ze wszystkimi promocjami. Młodsi mają Blixa, starsi gazetki promocyjne, na których zaznaczają okazje jak ulubione pozycje w programie telewizyjnym. Promocje często ustawiają plany zakupowe. Zakupy podstawowe są dołączane do dnia konkretnej promocji.
Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ALDI sklepy porównywane są ze względu na jakość produktów z konkretnych działów – pieczywo, warzywa, owoce, mięso, a nawet konkretne produkty bezglutenowe. Dodatkowo atrakcyjność sklepu podnosi rozwijanie oferty bio/eko – oznacza ono, że sklep jest nowoczesny i nadąża za trendami. Z kolei produkty markowe, obok produktów marki własnej, wspierają przekonanie, że w danym sklepie można kupić wszystkie najbardziej potrzebne na co dzień artykuły. Istotne jest też zagospodarowanie przestrzeni w sklepie, ponieważ zakupy są ważnym momentem dla relacji z bliskimi, sposobem na wspólny czas z rodziną lub w parze.
Polacy wyzbywają się kompleksów, coraz częściej cenią sobie polskość – lokalne mięsa, sery, miody postrzegane przez pryzmat dobrej wieloletniej tradycji, uznawane są za lepsze. Równolegle panuje przekonanie, że każdy kraj ma swoją kompetencję, stąd nadal duże zaufanie do niemieckich słodyczy, piwa czy chemii, angielskiej herbaty czy francuskiego sera. Zagraniczny produkt nadal ma dużą rangę, ale tylko jeśli powszechnie wiadomo, że dana marka ma wysoką jakość. To właśnie jakość ulubionych produktów potrafi zdecydować o wyborze sklepu na codzienne zakupy.
Wyniki badań powstały podczas pracy nad opracowaniem i wdrożeniem nowej strategii komunikacji marki ALDI, skupionej wokół hasła RAZ ALDI, ZAWSZE ALDI. Na zlecenie sieci przeprowadzono badania jakościowe i ilościowe, pogłębione wywiady z konsumentami, badania fokusowe czy etnograficzne (Instytuty zaangażowane: InsightShot oraz IQS), które pozwoliły sieci określić nisze rynkowe i zdefiniować mocne strony ALDI Polska, będące filarem komunikacji marketingowej.