Znaczenie oświetlenia w sklepie jest dziś nie do przecenienia. W przypadku drogerii odgrywa ono tym większą rolę, że klienci oczekują od takich miejsc wysokiej estetyki i dobrych warunków do zapoznania się z ofertą. Jak im to zapewnić?
Wystawa drogerii musi zachęcać i skłaniać do przekroczenia sklepowego progu. By tak się stało, należy zapewnić jej odpowiednie oświetlenie. Przede wszystkim nie może być ono słabsze, niż to obecne we wnętrzu.
– Trzeba pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji. Wystawa musi być jasna i przykuwać uwagę przechodniów. Ma to spore znaczenie marketingowe. Warto użyć opraw akcentujących, które dodatkowo podkreślą atuty prezentowanych produktów – mówi Szymon Kowiel z firmy Lumiverso, ekspert od realizacji oświetlenia w obiektach komercyjnych.
Dobrze jest zdecydować się na źródła LED o barwie chłodno-białej. Kosmetyki prezentowane na wystawie, wyglądają w takim świetle atrakcyjnie i zachęcają do bliższego przyjrzenia się ofercie drogerii.
Oświetlając wnętrze sklepu należy pamiętać o równomiernym rozkładzie światła ogólnego. Trzeba unikać miejsc niedoświetlonych, które w przypadku zmiany aranżacji wnętrza spowodują, że niektóre produkty zaprezentują się gorzej od pozostałych.
– Ważny jest równomierny rozkład światła zarówno w płaszczyźnie poziomej, jak i pionowej. Oznacza to, że regały z kosmetykami muszą być tak samo oświetlone u podstawy, po środku oraz przy górnej krawędzi mebla – tłumaczy Szymon Kowiel.
Chcąc uzyskać równomierny rozkład światła w dłuższym okresie czasu, należy stosować źródła o niskiej awaryjności. Samodzielna wymiana pojedynczych żarówek może doprowadzić do sytuacji, gdy system oświetlenia będzie świecił inaczej w różnych miejscach pomieszczenia. Tym samym wywoła poczucie dyskomfortu zarówno u pracowników, jak i klientów.
Idealne dla drogerii będzie światło o temperaturze barwowej 4000K. To barwa neutralna. Jej zaletą jest to, że bardzo dobrze sprawdza się w drogeriach czy aptekach. Podkreśla czysty, estetyczny charakter wnętrza i pomaga w orientacji. Klientom dodaje energii, wspomaga koncentrację, a tym samym pozwala spędzić więcej czasu na zapoznawaniu się z ofertą drogerii.
Istotny jest także wskaźnik oddawania barw. W przypadku oświetlenia drogerii dobrze, by był on jak najwyższy i powinien wynosić od 80 do ponad 90 punktów Ra. W ten sposób kolory kosmetyków, szczególnie tych do makijażu, będą dobrze rozpoznawalne, a klient uniknie rozczarowania po wyjściu ze sklepu.
W drogerii nie może być za ciemno. To spowoduje, że mimo dostosowania się do poprzednich zasad, oświetlenie okaże się nieefektywne. Optymalne natężenie światła w sklepie kosmetycznym powinno wynosić więcej niż 500 luksów (lx).
– Największe sieci kosmetyczne stosują bardzo duże natężenia światła. Ich zarządcy już dawno temu doszli do wniosku, że im w sklepie jaśniej, tym większy komfort klientów – mówi Szymon Kowiel. – Dlatego należy zadbać o optymalną moc oświetlenia ogólnego, ale z zachowaniem odpowiednich proporcji względem oświetlenia akcentującego.
Zbyt słabe światło wpłynie źle na samopoczucie klientów oraz spowoduje, że wnętrze zaprezentuje się mało atrakcyjnie.
Olśnienie można podzielić na bezpośrednie i odbiciowe. Pierwsze pojawia wtedy, gdy element świecący oprawy znajduje się bezpośrednio w polu widzenia człowieka, powodując dyskomfort i częściowe oślepienie. Drugie dotyczy odbicia światła od powierzchni i elementów w otoczeniu. Przykładem mogą być promienie słońca widoczne w okiennej szybie.
– By zapobiec olśnieniu bezpośredniemu, należy wybierać oprawy o odpowiedniej konstrukcji. Posiadają one specjalne rozwiązania ochronne, jak rastry w formie metalowych blaszek, dzięki którym strumień świetlny nie trafia bezpośrednio do oka klienta – dodaje Szymon Kowiel.
Olśnieniu odbiciowemu można z kolei zapobiec poprzez prawidłowe ustawienie przedmiotów w pomieszczeniu oraz eliminację elementów, od których światło odbija się bardzo mocno. Należy więc unikać gładkich, lustrzanych powierzchni w miejscach objętych kątem świecenia opraw.
Znając podstawowe zasady oświetlenia drogerii można uniknąć typowych błędów w realizacji takiego systemu. W efekcie uda się uzyskać wszystkie korzyści, jakie oferują nowoczesne źródła światła stosowane w obiektach handlowych.