28 października br. HELIO opublikowało raport giełdowy za 30 rok swojej działalności, tj. rok obrotowy 2021/2022. Bakaliowy potentat po raz pierwszy w swojej historii przekroczył pułap 300 milionów złotych. Z tej okazji Leszek Wąsowicz – Prezes Zarządu HELIO podsumował wyniki i kondycję Spółki.
„Szanowni Państwo,
30 lat minęło jak jeden dzień!
Tegoroczne podsumowanie dokonań spółki HELIO S.A. postanowiłem rozpocząć nietypowo, bowiem parafrazą tekstu popularnej piosenki, nawiązując do naszego jubileuszowego roku działalności. Choć trudno mi w to uwierzyć, to już 30 lat odkąd razem z Żoną, sprawującą w Spółce po dziś dzień funkcję Wiceprezesa, stawialiśmy pierwsze kroki w biznesie. Gdy jesienią 1992 roku zaczynaliśmy naszą „bakaliową przygodę” w warszawskiej kawalerce, żadne z nas nie przypuszczało, że nasza firma stanie się w XXI wieku znanym na całym świecie importerem bakalii, dysponującym nowoczesnym i jednym z największych zakładów w branży w Europie, zaś jej akcje notowane będą na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Zanim zaproszę do szczegółowej lektury raportu rocznego, chciałbym w kilku słowach podzielić się z Państwem refleksjami co do minionego okresu. Uspokoję jednak, że nie będzie to podróż sentymentalna, a rzeczowe podsumowanie faktów, które potwierdzają siłę naszej organizacji. Siłę, którą osiągnęliśmy przede wszystkim dzięki stabilnej strukturze właścicielskiej i zarządczej, a zarazem determinacji i konsekwencji w realizowaniu obranej strategii rozwoju organicznego. Siłę, której potwierdzeniem są tegoroczne, imponujące jak na naszą branżę wyniki, będące ukoronowaniem trzech dekad pracy nad budowaniem przewag konkurencyjnych HELIO.
30 rok naszej działalności zakończyliśmy rekordowymi przychodami ze sprzedaży, przekraczając po raz pierwszy poziom 300 milionów złotych. Wynik ten jest o tyle spektakularny, gdyż wg mojej wiedzy oznacza, że jesteśmy największym dostawcą bakalii na rynku detalicznym w Polsce. Dzięki osiągniętej ekonomii skali działalności oraz podjętym działaniom optymalizacyjnym, mimo niekorzystnych czynników zewnętrznych zdołaliśmy poprawić rentowność EBITDA, a w konsekwencji uzyskać zysk netto na zeszłorocznym, rekordowym poziomie. Truizmem będzie przy tym, że nie było to zadanie łatwe. Inflacja, deprecjacja złotego, rosnące ceny energii i paliw, transportu, topniejąca marża brutto ze sprzedaży, czy w końcu rosnące dynamicznie stopy procentowe nie były naszymi sprzymierzeńcami. Z taką skalą podwyżek nie mieliśmy jeszcze do czynienia w naszej 30-letniej działalności. Co więcej, pojawiły się kolejne ryzyka, o których jeszcze kilka lat temu nikt z nas realnie nie myślał. Typowe dla naszej działalności ryzyka eskalowane zostały wszak makroekonomicznymi konsekwencjami pandemii i wojny w Ukrainie.
Choć trudności wynikające z czynników zewnętrznych nas nie ominęły, dołożyliśmy wszelkich starań, aby wzmocnić przewagi konkurencyjne Spółki oraz skutecznie wykorzystać potencjał i sprzyjające trendy konsumpcyjne. Posiadamy naturalnie bogatą ofertę, potężne zaplecze infrastrukturalne, wypracowany know-how i wyjątkową korzyść ekonomii skali. Jednocześnie cały czas inwestujemy w markę i innowacyjne produkty. Wiemy jak i gdzie kupować najlepszy surowiec, efektywnie produkować, atrakcyjnie opakować i dobrze sprzedać konsumentom nasze produkty. Zakład HELIO jest przy tym systematycznie modernizowany i rozbudowywany, a przy tym certyfikowany międzynarodowym standardem jakości i bezpieczeństwa produkcji żywności BRC na najwyższym poziomie AA.
Z dumą stwierdzam, że nasze wieloletnie starania opłaciły się. Mimo panującego na rynku sztormu nadal podążamy wyznaczonym kursem. Na ile to możliwe staramy się neutralizować ciężar podwyżek dla naszych odbiorców i finalnych konsumentów. Bardzo ostrożnie podchodzimy bowiem do przenoszenia podwyżek na odbiorców, chcąc łagodzić wpływ inflacji na konsumentów. Mimo niesprzyjających czynników makroekonomicznych nie planujemy jednak oszczędzać na jakości. Choć cena będzie zyskiwała na znaczeniu, to zaufanie do producenta i gwarancja dobrej jakości są szczególnie teraz ważne dla racjonalnego konsumenta. Warto przy tym podkreślić, że jakość HELIO to nie tylko nasza parasolowa marka, ale też produkowane przez nas liczne marki własne czołowych sieci handlowych.
Dzięki uzyskanemu efektowi ekonomii skali, doświadczeniu i stabilnej strukturze właścicielskiej i zarządczej wyróżniamy się dziś efektywnym i elastycznym sposobem prowadzenia biznesu, co jest bezcennym atutem w dynamicznie zmieniających się czasach. Choć są to powody do satysfakcji, nadal jesteśmy świadomi stojących przed Spółką wyzwań. Z zapałem do stawienia im czoła, zachęcam tymczasem do zapoznania się z raportem okresowym za rekordowy sprzedażowo rok obrotowy naszego przedsiębiorstwa”.
Z poważaniem, Leszek Wąsowicz
Prezes Zarządu HELIO S.A.