Koniunktura konsumencka – lipiec 2020 r.

Gospodarka

Koniunktura konsumencka – lipiec 2020 r.

W lipcu 2020 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -13,4 i był o 6 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 11,7 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 6,4 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju, 5,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 3,3 p. proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz 2,8 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. W odniesieniu do lipca 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 22,4 p. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 10,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -13,6.

Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 18,8 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 11,7 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 5,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 5 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 19,5 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

Dla 84,6% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.

Źródło: GUS

Foto: shutterstock.com