Piotr Dziarski, Dyrektor Sprzedaży Stock Polska Sp. z o.o.

Wywiady

Piotr Dziarski, Dyrektor Sprzedaży Stock Polska Sp. z o.o.

01 sierpnia 2016

„Poradnik Handlowca”: Choć cena pozostaje nadal kluczowym kryterium zakupowym, na polskim rynku napojów alkoholowych widoczny staje się silny trend premiumizacji. Jak Stock Polska przystosował się do sytuacji, w której konsumenci coraz częściej sięgają po trunki wyższej jakości?

Piotr Dziarski: Trend premiumizacji wśród konsumentów jest podyktowany poszukiwaniem wysokiej jakości produktów alkoholowych, rozumianej jako najwyższej jakości trunek oraz unikalne opakowanie. Stock Polska sukcesywnie uzupełnia swoje portfolio o marki z segmentów premium. W 2014 r. w ofercie pojawiła się czysta wódka klasy top premium Amundsen, przeznaczona dla tych, którzy nie boją się podejmować wyzwań tak, jak Roald Amundsen ‒ zdobywca Bieguna Południowego. Wódkę Amundsen wyróżniają najwyższej jakości składniki i unikalna niebieska butelka nawiązująca do bryły lodowej. W 2015 r. wzmocniony został także portfel premium whisky, który obecnie obejmuje legendarne amerykańskie bourbon whiskey: Jim Beam Signature Craft, Maker’s Mark, Baker’s, Booker’s, Basil Hayden’s, Knob Creek, szkockie torfowe whisky: Laphroaig i The Ardmore oraz irlandzkie whiskey: Connemara i Kilbeggan. W bieżącym roku rozpoczęliśmy także dystrybucję wódki Beluga. Jest to czysta wódka z segmentu wódek luksusowych, która jest dostępna w 5 wariantach: Noble, Celebration, Transatlantic, Allure i Gold Line.

Czy polski rynek szeroko rozumianych alkoholi jest innowacyjny? W grupie których alkoholi jest najwięcej nowości? Jaki jest udział Stocka w kreowaniu tych zmian?

Innowacje to stały element polskiego rynku alkoholi mocnych. Stock Polska niewątpliwie wyznacza kierunki rozwoju kategorii, a tworząc innowacje kieruje się przede wszystkim aktualnymi trendami konsumenckimi. Najbardziej innowacyjną marką w portfolio Stock Polska jest Stock Prestige. W przeciągu ostatniego roku zaskoczyła konsumentów trzema innowacjami produktowymi: Stock Prestige Sparkling, Monaco i Lemon Sour. Stock Prestige Sparkling to pierwsza na polskim rynku wódka gazowana, w której smak czystej wódki został wzbogacony bąbelkami delikatnie musującymi na języku i oferującymi zupełnie nieznane dotąd wrażenia smakowe. Stock Prestige Monaco to limitowana edycja, w której szykowna granatowa butelka, sygnowana nazwą Monaco nawiązuje do najbardziej luksusowego wydarzenia w Europie, jakim są targi Monaco Yacht Show. Ostatnią nowością marki Stock Prestige jest wariant Lemon Sour inspirowany znanym na całym świecie koktajlem Vodka sour. To połączenie najwyższej jakości wódki czystej, świeżego soku z cytryny i lodu. Drugą równie innowacyjną marką jest Lubelska – lider w kategorii alkoholi smakowych. Wprowadzenie w 2015 r. Lubelskiej Lufki w 40 ml plastikowych kieliszkach okazało się Hitem internetu i Hitem lata. 24 miliony osób miało kontakt w internecie z produktem, co przełożyło się na sprzedaż ponad 2 milionów sztuk lufek.

Czy obserwowana zmiana struktury spożycia alkoholi w Polsce i nowe zwyczaje konsumenckie to wynik edukacji w zakresie odpowiedzialnego spożycia alkoholi?

Z jednej strony edukacja, z drugiej zaś świadome decyzje podejmowane przez konsumentów. Życie w ciągłym pośpiechu, indywidualizacja, dygitalizacja, czyli bycie zawsze „online”, dbałość o zdrowie, zobowiązania wobec rodziny sprawiają, że konsumenci coraz bardziej są świadomi konieczności wyższej samokontroli w spożyciu alkoholu. Trendy te doskonale odzwierciedlają tzw. małe formaty, czyli opakowania 100 ml i 200 ml, które już dzisiaj stanowią 36% całego wolumenu wódki w detalu tradycyjnym. Konsumenci wybierają też lżejsze alkohole i dlatego szczególnie w okresie letnim na popularności zyskuje miksologia. Miksowanie alkoholi mocnych dotyczy zarówno wódek czystych, jak i kolorowych, a nawet whisky, którą pija się już nie tylko na lodzie i z colą, ale z dodatkami takimi, jak sok z cytryny czy syrop cukrowy.

Dziękujemy za rozmowę.