Jesteś tutaj

Ranking „Równi w Biznesie”: napoje gazowane

W małoformatowych sklepach sprzedaje się ponad połowę kupowanych  w całej Polsce napojów gazowanych. W kolejnej edycji rankingu „Równi w Biznesie”, Grupa Eurocash i Polska Izba Handlu oceniły 10 największych pod względem wartości sprzedaży firm, sprzedających w Polsce napoje gazowane.

W tym roku producentem, któremu najbardziej zależy na zapewnieniu dostępności i jednakowych cenach napojów gazowanych w różnych typach sklepów jest Jurajska. Na drugim miejscu znalazła się czeska Kofola. Na najniższym stopniu podium stanęła firma Zbyszko. W czołówce są jeszcze dwaj inni polscy producenci: Victoria Cymes i Ustronianka. Najsłabsze oceny uzyskali zagraniczni giganci: Coca-Cola Company, Pepsico oraz ostatnia w zestawieniu japońska Suntory.

– Sklepy małoformatowe mają obecnie bardzo duży wpływ na wzrosty sprzedaży napojów gazowanych w puszkach i butelkach o pojemności do jednego litra oraz na efekty promocji nowości smakowych. W ciągu ostatnich lat w każdym takim sklepie wzrosła średnia liczba różnych wariantów napojów gazowanych. Jednak możliwości handlowe tych sklepów nie są w pełni wykorzystywane przez wszystkich producentów, na czym tracą niezależni przedsiębiorcy, sami producenci i konsumenci – mówi Jacek Owczarek, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Wyniki rankingu producentów napojów gazowanych ze względu na ich strategie stosowane wobec sklepów małoformatowych:

1.            Jurajska 88

2.            Kofola 64

3.            Zbyszko 62

4.            Victoria Cymes 60

5.            Ustronianka 56

6.            Ambra 56

7.            Colian 54

8.            Coca Cola Company 44

9.            Pepsico 36

10.          Suntory 33

W porównaniu do zeszłego roku najbardziej widoczna jest konsekwentna polityka dystrybucyjna i cenowa zagranicznych koncernów, które stosują różne strategie dla sklepów małopowierzchniowych, dyskontów i supermarketów. Od dwóch lat zajmują one końcowe miejsca w rankingu równości strategii, co jednocześnie nie przeszkadza Coca-Cola Company i Pepsico w kontrolowaniu 2/3 polskiego rynku napojów gazowanych. Spadki na liście o 2 miejsca odnotowały Ambra oraz firmy Victoria Cymes i Colian. Ta ostatnia znana z marki napojów Hellena.  Największe awanse na liście odnotowali polscy producenci: Jurajska (o 5 pozycji) i Ustronianka (o 2 pozycje).

Kategoria: 

Podobne artykuły

Woda butelkowana to jeden z najczęściej kupowanych produktów w Polsce i jako artykuł pierwszej potrzeby jest dostępna w każdym sklepie spożywczym. Pomimo tego nie w każdym miejscu znajduje się pełną ofertę. W kolejnej edycji rankingu największych firm oferujących w Polsce butelkowane wody Grupa Eurocash wraz Polską Izbą Handlu, oceniła, czy strategie stosowane przez producentów nie pomniejszają znaczenia małoformatowych sklepów.

Polska Izba Handlu zainicjowała ranking „Równi w biznesie”, którego celem jest wyróżnienie producentów mleka, którzy dbają o równowagę na rynku detalicznym. Nagrodzeni odznaczeniem „Równy w Biznesie” są poleceni uwadze właścicieli sklepów małoformatowych oraz osobom odpowiedzialnym za ich zaopatrzenie. 

X