Taki wniosek wynika z raportu „Polka – strażniczka domowego budżetu” zrealizowanego przez ośrodek badawczy SW Research. Można dowiedzieć się z niego, jak płeć wpływa na zachowania konsumenckie.
Zbliżająca się Wielkanoc to jeden z momentów w roku, w którym Polacy kupują więcej produktów z różnych kategorii, a tym samym wy dają więcej, często nie do końca będąc świadomi realnych cen. W okresie przedświątecznym oprócz żywności niezbędnej do przygotowania wielkanocnych potraw nabywane są również m.in.: odzież i obuwie, chemia i kosmetyki oraz upominki dla najbliższych. Większość tych zakupów jest zwykle zaplanowana, jednak w zależności od kategorii decyzję o zakupie i samego zakupu dokonują albo kobiety, albo mężczyźni.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Provident w tym roku na organizację Świąt Wielkanocy Polacy zamierzają wydać średnio 526 zł, czyli aż o 126 zł więcej niż w roku ubiegłym. Większe wydatki związane są przede wszystkim ze wzrostem cen poszczególnych produktów, ale również z rosnącym poczuciem poprawiania się sytuacji materialnej Polaków.
Za które zakupy, nie tylko te związane ze świętami, częściej odpowiadają Panie, a co częściej kupują Panowie? Czy Polacy orientują się w cenach produktów, które kupują i czy znajomość tych cen ma związek z płcią?
Wyniki raportu platformy do opłacania i obniżania rachunków za media – MAM, która analizuje zachowania konsumentów, by oferować rozwiązania dostosowane do ich potrzeb, odpowiadają na wszystkie te pytania.
Jak wynika z badania platformy MAM kobiety w polskich gospodarstwach domowych odpowiadają częściej za zakup: chemii i kosmetyków (60%), żywności (ponad 48%), czy leków i suplementów (ponad 48%). Panowie natomiast znacznie częściej odpowiadają za zakup: samochodu (ponad 49%), używek (38%) czy sprzętu RTV/AGD (niemal 38%).
W przypadku zakupów związanych z codziennym funkcjonowaniem domu badani często wskazywali również identyczne zaangażowanie obu płci. Według ankietowanych w kategoriach o wysokich wynikach związanych z nabywaniem produktów tak samo często przez kobiety jak i mężczyzn znalazły się m.in.: żywność (niemal 32%), leki i suplementy (ponad 30%), produkty dla zwierząt (ponad 28%), oraz chemia i kosmetyki (ponad 22%).
Otrzymane w raporcie przygotowanym przez platformę MAM wyniki umacniają funkcjonujące w Polsce stereotypy, w których to kobieta częściej odpowiada za codzienne funkcjonowanie dom i rodziny, a tym samym nabywanie niezbędnych produktów, choć widoczne są w nim również tendencje równościowe, rozkładające ciężar dokonywania zakupów podstawowych produktów na obie płci.
Kobiety, z reguły lepiej od mężczyzn, znają ceny rynkowe większości niezbędnych do funkcjonowania gospodarstwa domowego produktów i usług. Kobiety zdecydowanie lepiej niż mężczyźni orientują się w cenach m.in.: chemii i kosmetyków (ponad 58%), odzieży, obuwia i dodatków (ponad 52%), czy żywności (ponad 50%).
Mężczyźni lepiej orientują się w cenach: samochodów (52,5%), sprzętu RTV/AGD (niemal 39%) oraz dozwolonych używek (ponad 38%).
Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie platformy MAM płeć na zakupach ma niebagatelne znaczenie. Kobietom i mężczyznom w Polsce można przypisać nie tylko bardziej pasujące do ich płci kategorie produktów, które częściej nabywają, ale również lepszą znajomość cen. Polacy starają dzielić się zakupami w różnych kategoriach, tak by każde z partnerów mogło w pełni uczestniczyć w codziennym funkcjonowaniu domu i rodziny.