Wyniki centrów i sieci handlowych w czasie pandemii koronawirusa

Detal/Hurt

Wyniki centrów i sieci handlowych w czasie pandemii koronawirusa

Retail Institute, analizuje zjawiska zachodzące w branży centrów i sieci handlowych. Ekspertyzy opierają się na badaniach realizowanym w grupie ponad 140 centrów handlowych, a także dorobku Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji NextGenLab. Instytut monitoruje kluczowe parametry obrazujące kondycję retailu tj. odwiedzalność, obroty oraz OCR, tj. stosunek czynszu i kosztów wspólnych sieci handlowych. Te, zgodnie z przewidywaniami, od wybuchu pandemii, są na niespotykanie dotąd niskim poziomie. Ostatni tydzień jest jednak optymistycznym prognostykiem na przyszłość.

Minister Zdrowia wydał 2 Rozporządzenia na mocy których, od 14 marca do 4 maja, na terenie centrów handlowych mogły działać wyłącznie: sklepy spożywcze, drogerie, apteki, sklepy budowlane, zoologiczne, z zabawkami, a także pralnie i sklepy optyczne. Dla skupionych wokół Retail Institute ekspertów, zarówno najemców jak i wynajmujących, oczywistym stało się, że wraz z wprowadzonym zakazem handlu, branża retail wchodzi w okres silnych turbulencji.

W maju nastąpił restart centrów i sieci handlowych, w niezwykle trudnych warunkach.

Obroty

W marcu obroty najemców prowadzących działalność w 140 centrach handlowych monitorowanych przez Retail Institute spadły o 62% rok do roku, a zagregowana wartość obrotów na koniec I kwartału była o 18,9% niższa niż w tym samym czasie 2019 r. W marcu średni obrót spadł z 767,7 do 290,7 zł na m.kw. pow. najmu, przy czym największe spadki odnotowała branża modowa (73 %). Wbrew spekulacjom, w marcu spadły również obroty specjalistycznych sklepów spożywczych (-16,6%) oraz najemców z kategorii zdrowie i uroda (-24,3%). Poza branżą modową pod kreską są również: usługi, kawiarnie, restauracje i sektor rozrywkowy.

Odwiedzalność

Odwiedzalność centrów handlowych w I. kwartale spadła o 21,7%, przy czym marzec był o 51,6%, a kwiecień aż o 74,9% słabszy niż te same miesiące 2019 r. Od początku roku do 3 maja włącznie odnotowano 34,4% mniej wejść do centrów handlowych niż w tym samym okresie 2019 r. Eksperci Retail Institute przewidują w kolejnych tygodniach nie tylko ograniczenie liczby wizyt w centrach handlowych, ale również ich częstotliwość i czas trwania.

Od 4 do 10 maja włącznie żadne centrum handlowe w Polsce nie przekroczyło wyznaczonego przez Rząd limitu wejść (1 osoba na 15 m.kw.). Parametr ten jest kontrolowany na bieżąco przez nowoczesne systemy liczące zainstalowane przy wszystkich wejściach do obiektu handlowego (te same, w oparciu o które Retail Institute od wielu lat tworzy analizy odwiedzalności).

W tygodniu od 4 do 10 maja odwiedzalność 140. centrów handlowych monitorowanych przez Retail Institute wzrosła o 111,5% w porównaniu do poprzedniego tygodnia. Wyniki były jednak o 41,6% niższe niż w tym samym tygodniu (6 do 12 maja) 2019 r. Największe spadki odnotowały centra duże (mające powyżej 40 000 m.kw pow. najmu, 49%), średnie (mające od 20 000 do 39 999 m.kw. pow. najmu 39,7%), małe (mające od 5000 do 19 999 m.kw. pow. najmu 31,4%) oraz bardzo małe (do 4999 m.kw. pow. najmu 29,7%).

Foto: Pixabay