Podsumowanie wyników sieci i centrów handlowych w 2019 r.

Aktualności

Podsumowanie wyników sieci i centrów handlowych w 2019 r.

Retail Institute opublikował wyniki badania, w którym prześledził odwiedzalność i obroty centrów handlowych w 2019 r., ze szczególnym uwzględnieniem zmian zwyczajów zakupowych Polaków, które nastąpiły po wprowadzeniu zakazu handlu w niedziele. W najnowszym Raporcie Experts Review znajduje się również podsumowanie najważniejszych wskaźników makroekonomicznych, trendów i strategii oraz wyników spółek w IV kwartale 2019 r.

W 2019 r. centra handlowe monitorowane przez Retail Institute odnotowały 388 mln odwiedzin, tj. -0,1% mniej niż w poprzednim roku. IV kwartałów 2019 r. był o – 0,9% słabszy niż ten sam okres 2018 r., ale aż o 7,6% lepszy od III kwartału 2019 r.  Rok zamknięto stratą 400 tyś. klientów. Analizy RI wskazują, że branża handlowa nadal nie odpracowała poniesionych w 2018 r. spadków frekwencji spowodowanych m.in. wprowadzonym zakazem handlu w niedziele. W konsekwencji zaostrzenia w 2019 r. przepisów dot. zakazu handlu w niedziele zaobserwowano stratę kolejnych 12,2 mln klientów korzystających w 2018 r. z oferty centrów w niedziele oraz, co jest bardzo zaskakujące, aż 1,1 mln osób w piątki.

Gdy porównać dane odwiedzalności za 2019 r. z wynikami za 2017 r., tj. sprzed wejścia w życie zakazu handlu w niedziele, widać jak ogromne spustoszenie spowodowało wprowadzenie nowego przepisu. Centra handlowe straciły aż -53,9%, tj. 28,8 miliona, niedzielnych klientów. Deficyt udało się częściowo zniwelować ponieważ Polacy zaczęli częściej korzystać z oferty centrów w inne dni tygodnia, głównie w soboty (+14,5%) oraz poniedziałki (+11,9%). W ogólnym rozrachunku bilans zysków i strat jest nadal ujemny. Odwiedzalność centrów handlowych spadła o 2% przy porównaniu wyników za 2019 i 2017r.

W tym samym czasie obroty sieci handlowych i usługowych prowadzących działalność na terenie monitorowanych przez Retail Institute centrów wzrosły w 2019 r. o 1,6% w porównaniu do wyników z 2018 r. Średni obrót z metra na koniec września wynosił tym samym 816,3 zł/ mkw. pow. najmu, tj. o 12,5 zł/ mkw. W grudniu wskaźnik inflacji wyniósł 3,4% co oznacza, że wzrost obrotów można przypisać w dużej mierze rosnącym cenom, a nie zmianie zwyczajów i nawyków zakupowych Polaków.

Pozytywnie na wynik centrów wpłynęły obroty: sklepów modowych (+3,1 %), biżuteria i zegarki (+6,3%) zdrowie i uroda (+1,3%), dom, ogród i wnętrze (+1%), kawiarnie i restauracje (+13%), rozrywka (+9,7%) oraz specjalistyczne sklepy spożywcze (+4,2%).

Analizy Retail Institute wykazują znaczące różnice pomiędzy wynikami centrów handlowych, które są ściśle powiązane z ich wielkością, lokalizacją oraz typem oferty. I tak:

– centra duże (> 40 000 mkw. pow. najmu) zamknęły 2019 r. 1,9% wzrostem odwiedzalności rdr oraz 5,4% wzrostem like for like. W tym samym czasie obroty najemców wzrosły o 3,5% rdr.

– centra średniej wielkości (20 000 – 39 999 mkw. pow. najmu) odnotowały spadki zarówno odwiedzalności (-1 proc. rdr) jak i obrotów (-3,7% rdr)

– centra małe (5000 – 19 999 mkw. pow. najmu) odnotowały spadek odwiedzalności w 2019 r. o -2,7% rdr i aż o -6,5% w odniesieniu do wyników z 2017 r, przy jednoczesnym wzroście obrotów 4,5% rdr.

Foto: Pixabay