Z raportu „Zakupy przyszłości. Retail 2030” przygotowanego przez CBRE wynika, że wydatki konsumentów będą systematycznie wzrastały. W ciągu najbliższych pięciu lat przewidywany jest roczny wzrost średnio o 3%. Coraz większego znaczenia będą nabierały nowe technologie, dogodna lokalizacja placówek oraz zmieniające się potrzeby klientów.
Dzięki wprowadzanym innowacjom sieci sklepów tradycyjnych będą mogły wzmocnić swoją konkurencyjność wobec sektora e-commerce i m-commerce. Wielokanałowość będzie przybierać różne formy: – Interaktywne ekrany z ofertą sklepu, zakupy na tabletach czy wirtualne przymierzalnie to elementy, które będą wprowadzać firmy, by przyciągnąć klienta. Przyszłość ma także internet rzeczy, wykorzystywany do informowania, kiedy dany produkt się zużyje, czy planowania zakupów. Aż 85% procesu obsługi klienta może stanowić sztuczna inteligencja – mówi Magdalena Frątczak, szefowa Sektora Handlowego CBRE.
W retailu przyszłości zmieni się także funkcja centrów handlowych. Z miejsc, w których dokonuje się zakupów, wyewoluują w placówki służące do spędzania wolnego czasu. Coraz ważniejsze w przypadku centrów handlowych będą takie aspekty, jak dogodna lokalizacja blisko domu czy pracy, troska o komfort i środowisko – np. możliwość naładowania samochodu elektrycznego czy dostęp do strefy wellness.
Foto: Pixabay