Wpływ koronawirusa na odwiedzalność centrów handlowych

Detal/Hurt

Wpływ koronawirusa na odwiedzalność centrów handlowych

Z raportu Retail Institute wynika, że w tygodniu od 2 do 8 marca 2020 r. odwiedzalność centrów handlowych spadła o 5,6%, na co wpływ ma koronawirus. Z ogólnosektorowego trendu wyłamują się obiekty o powierzchni poniże 5 tys. mkw., które zaliczyły wzrost liczby klientów o 12%, ze względu na umożliwienie dokonania klientom szybkich zakupów ogólnospożywczych.

W tygodniu od 2 do 8 marca 2020 roku odwiedzalność centrów handlowych spadła o 5,6% w porównaniu z wynikami za ten sam okres 2019 r. Spadki w minionym tygodniu odnotowały centra:

  • małe (od 5000- 19 999 mkw. pow. najmu) o -6,5 %,
  • średnie (od 20 000 do 39 999 mkw. pow. najmu) o -6.2%
  • duże (> 40.000 mkw. pow. najmu) -4,7%

+12% wzrost liczby klientów odnotowały natomiast centra bardzo małe (< 4999 mkw. pow. najmu), które umożliwiają dziś Polakom zrobienie szybkich zakupów spożywczych  i podstawowych artykułów gospodarstwa domowego.

Od ok 10 dni klienci odwiedzają centra handlowe aby w pierwszej kolejności skorzystać z oferty sklepów spożywczych, aptek i drogerii. Tym samym spadki wejść do sklepów oferujących modę, ale również w kawiarniach, restauracjach, konceptach rozrywkowych są wielokrotnie wyższe niż te publikowane dla całego obiektu handlowego.

Centra handlowe to system naczyń połączonych. Sytuacja, z którą mierzy się dziś branża centrów i sieci handlowych, ale również wszystkie powiązane z nią sektory tj. transport, logistyka, produkcja, branża eventowa i wiele innych wymyka się wszelkim prawidłowościom. Retail Institute szacuje, że spadki odwiedzalności wywołane wirusem mogą sięgać co najmniej 25-30%. Ostatecznego wpływu na obroty na tym etapie nie sposób ocenić. Polacy, co jest w aktualnej sytuacji absolutnie zrozumiałe, będą w najbliższym czasie ograniczać czas wizyt w miejscach publicznych do niezbędnego minimum. Należy się zatem spodziewać spadku liczby odwiedzin, ich częstotliwości oraz czasu trwania.

Foto: Pixabay