Wiedza zdobyta na szkoleniach będzie procentować w przyszłości

Strefa detalisty

Wiedza zdobyta na szkoleniach będzie procentować w przyszłości

22 listopada 2013

„Poradnik Handlowca” już od dwóch lat przekazuje informacje niezależnym handlowcom. Nasze comiesięczne bezpłatne szkolenia pt. „Jak radzić sobie z konkurencją oraz efektywnie zarządzać asortymentem” odbywają się w całej Polsce, zarówno w dużych miastach jak i małych miasteczkach.

Duże zainteresowanie zorganizowanymi przez naszą redakcję spotkaniami z tego cyklu udowadnia, że taka inicjatywa jest potrzebna niezależnym handlowcom. Co ważne, sponsorem naszych szkoleń nie jest żadna sieć handlowa, a w ich trakcie nie namawiamy do przystąpienia do jakiejkolwiek z nich. Zdarzają się bowiem organizacje, które pod pretekstem szkolenia nakłaniają do związania się z daną siecią.

– Ideą naszych spotkań jest to, by kupcy potrafili skutecznie konkurować. W małych, niezależnych sklepach osiedlowych drzemie olbrzymi potencjał. Klienci cenią je za dogodną lokalizację, dostępność świeżych i markowych produktów oraz indywidualne podejście do klienta To właśnie tymi elementami średnie i małe sklepy są w stanie podjąć rywalizację nie tylko z dyskontową konkurencją – mówił Zbyszko Zalewski, Dyrektor Organizacyjno-Administracyjny „Poradnika Handlowca”.

Tym razem 21 listopada br. odwiedziliśmy Łódź. Spotkanie odbyło się w Biurze Rozwoju Przedsiębiorczości i Miejsc Pracy Urzędu Miasta Łodzi. Celem szkolenia było przedstawienie m.in. wymiernych korzyści, jakie daje dobrze zorganizowana półka sklepowa oraz strefa kasy. – Strefa kasy charakteryzuje się tym, że ma wiele ograniczeń. Największe dotyczy miejsca. Należy więc dokładnie przemyśleć, co wyeksponować w tej lokalizacji. Powinny się tu znaleźć „pewniaki”, czyli marki o ugruntowanej pozycji oraz produkty, które dobrze rotują w tym miejscu. Dobrze jest umieszczać produkty, które klient kojarzy z reklam, najlepiej wyróżniając je dodatkowo materiałami POS. Produkt musi być widoczny. Brak lub ograniczenie jego widoczności to brak zakupu – powiedział Zbyszko Zalewski, Dyrektor Organizacyjno-Administracyjny „Poradnika Handlowca”.

Również Jarosław Miś, przedstawiciel firmy Storck pogłębił temat przedstawiając najbardziej efektywne metody ekspozycji i zarządzania produktami, a także kwestię, jak bardzo istotna jest przemyślana oferta asortymentowa. – Mnogość produktów sprawia, że sprzedaż nie jest łatwa. Nie wystarczy sama reklama, potrzeba nowych rozwiązań. Różnorodność oferty powoduje, że klient czuje się zagubiony i zdezorientowany. Należy także pamiętać, iż decyzje zakupu najczęściej podejmowane są w miejscu sprzedaży, czyli w sklepie. Od właściwej i oryginalnej ekspozycji zależy to, czy nabywca zainteresuje się produktem, a także to, czy szybko i sprawnie znajdzie poszukiwany przez siebie towar – mówił Jarosław Miś.

Zgromadzeni w sali konferencyjnej przy al. Politechniki handlowcy czynnie brali udział w dyskusji. Mariola Stwarz, która prowadzi sklep ogólnospożywczy w Łodzi stwierdziła, że coraz bardziej znaczącą rolę podczas zakupów odgrywają przyzwyczajenia klientów. – Klienci częściej przywiązują się do produktów, których jakości mogą być pewni. Liczy się także wizerunek firmy. Większym zainteresowaniem cieszą się produkty znane z reklam, o których wiemy, że gwarantują satysfakcję z zakupów. W moim sklepie oferuję przede wszystkim takie produkty. Staram się również informować kupujących o zaletach produktów oraz nowościach i akcjach promocyjnych – mówiła.

Natomiast Małgorzata Wierzbowska, kierownik Delikatesów „Ekobene” w Łodzi uważa, że zasygnalizowane problemy będzie starała się przeanalizować, a zdobytą wiedzę wykorzysta, aby jeszcze bardziej usprawnić sprzedaż. Zwłaszcza, że w okolicy sklepu znajduje się kilka placówek ogólnospożywczych – Stokrotka, Netto i Żabka.

Potwierdzeniem udziału w szkoleniu były dyplomy. Handlowcy otrzymali również upominki od firmy Storck. Następnie na terenie Urzędu odbyły się bezpłatne porady dla przedsiębiorców. Porad udzielali m.in.: pracownicy Centrum Obsługi Przedsiębiorcy, Izby Skarbowej, ZUS, Urzędu Statystycznego. – Można było uzyskać informacje na temat rozliczania kosztów podatkowych czy też dowiedzieć się o jakie środki można wystąpić na rozwój działalności gospodarczej- mówiła Renata Biadała z Centrum Obsługi Przedsiębiorcy.