Opcją przyciągającą uwagę konsumentów są propozycje poszerzające ofertę produktów nabiałowych o innowacje. Są one widoczne praktycznie we wszystkich segmentach nabiałowych, jednak w kilku wiodą prym. W nich to właśnie producenci oferują oryginalne rozwiązania, np. łączą różne smaki w jednym produkcie, wprowadzają nowe dodatki.
Jogurty o wielu twarzach
Jogurty dzielimy na łyżeczkowe i pitne. W obu grupach występują produkty naturalne i smakowe. Te smakowe są wytwarzane w najrozmaitszych wariantach. Obecnie najbardziej popularne są jogurty jednosmakowe, a do najczęściej wybieranych smaków należą: truskawkowy, malinowy, wiśniowy, czereśniowy, jagodowy, brzoskwiniowy, suszona śliwka, pieczone jabłko. Z bardziej oryginalnych smaków Polacy chętnie sięgają po: ananasowy, mango czy kiwi. W tej grupie jogurtów pojawiły się też propozycje jogurtów bez laktozy.
Kolejnym pomysłem na urozmaicenie smaków jogurtów są miksy dwóch lub większej liczby składników. Popularne są owoce leśne, połączenia truskawka poziomka, brzoskwinia z marakują. Część producentów stawia na dodatki zmieniające strukturę produktu, które mogą być dodawane bezpośrednio do jogurtu, w postaci toppera lub dodatkowego pojemniczka w systemie opakowań typu duopak. Toppery najlepiej sprawdzają się w odniesieniu do dodatków suchych, w przypadku mokrych lepiej funkcjonuje dodatkowa komora umieszczona obok wyjściowego produktu. Z dodatków najczęściej dodawane do jogurtu są mieszanki zbóż i ziaren lub zbóż i owoców. Interesująca jest oferta dedykowana głównie dzieciom, gdzie spotkamy jogurty np. z biszkoptami, ciasteczkami, żelkami.
Z kolei odpowiedzią na trend zdrowej żywności jest dobieranie w jogurtach smaków owocowych z elementami warzywnymi. Tego typu produkty przez część konsumentów są uważane za zbyt innowacyjne. Jogurty o smakach warzywnych są modne na kontynencie amerykańskim, teraz skutecznie podbijają Europę.
W krainie deserów
Desery mleczne to kategoria wyrobów mleczarskich o znacznym potencjale rozwoju. Obecnie na rynku oferowane są różnorodne desery mleczne, które są nabywane głównie jako szybka i wygodna przekąska między posiłkami. Podstawową cechą dobrych jakościowo deserów mlecznych są nie tylko ich walory smakowe, ale także wygląd. W tej grupie spotykamy m.in. puddingi, kaszki mleczne, desery twarożkowe, jogurtowe. Desery mleczne cechuje duża różnorodność zarówno jeśli chodzi o dobór składników, jak i formę opakowań.
Cieszą się dużą popularnością szczególnie wśród młodszych konsumentów, z tego powodu producenci ciągle opracowują i udoskonalają receptury skierowane do tej grupy konsumentów. Istnieje tu z jednej strony możliwość wyboru produktów wzbogaconych o witaminy i pierwiastki ważne dla rozwoju młodego organizmu, z drugiej – o obniżonej zawartości tłuszczów czy cukrów (w tym laktozy).
Mleko smakowe nawet kot polubi
Mleko smakowe to produkt, który na dobre zagościł na półkach polskich sklepów, bez względu na ich wielkość lub kategorię. Konsument poszukuje tego rodzaju produktów, co wymusza na detalistach umieszczenie ich w portfolio. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się świeże mleka smakowe, które stanowią większość tego rynku. Na polskim rynku dostępne mleka smakowe to przede wszystkim: czekoladowe, waniliowe i truskawkowe.
W przypadku mleka smakowego elementem wyboru produktu bywa często opakowanie, stąd producenci stawiają zarówno na jego stronę wizualną, jak i funkcjonalność. Obecnie na rynku mleka smakowego dominuje mleko w kartonikach. Mimo tej dominacji, można spodziewać się, że popularność butelki będzie rosła. Producenci idą też w kierunku produktów convenience w zakresie obu rodzajów opakowań. Należy do nich oferowanie małych opakowań, które są doskonałym rozwiązaniem nie tylko dla dzieci, ale i dla osób z gospodarstw jednoosobowych, a to znaczna grupa klientów.
Serowe przekąski
Od pewnego czasu można zaobserwować rozwój nowej kategorii – serowych snacków, które zyskują też zainteresowanie handlowców słusznie upatrujących w nich potencjał na przyszłość. Przeznaczone są np. dla dzieci i młodych ludzi aktywnie spędzających czas. Serowe przekąski doskonale wpisują się w trend szybkiego, ale zdrowego stylu życia, nawiązując do oferty żywności „food to go”, stając się w ten sposób ciekawą alternatywą dla słodkich mlecznych kanapek czy batonów. W przypadku osób dorosłych świetnie sprawdzą się jako dodatek do piwa czy wina, zastępując w tej roli pracochłonne w wykonaniu „koreczki”.
Pyszne uzupełnienie kanapki
Serki do smarowania to jedna z najbardziej aktywnych kategorii nabiałowych. Producenci prześcigają się tu w pomysłowych dodatkach mających na celu zadowolić podniebienia konsumentów. Serki te są wygodne w użyciu i urozmaicają codzienne kanapkowe menu, a niewielki rozmiar opakowań sprawia, że doskonale prezentują się na półkach lad chłodniczych.
Niewątpliwą zaletą tych produktów jest to, że konsumenci mogą dokonać wyboru z bardzo szerokiej gamy smaków. Na półkach znajdziemy zarówno wersje wytrawne (z ziołami, z rzodkiewkami, ze szczypiorkiem, z ogórkiem, z chrzanem, z czosnkiem, z pomidorami), jak i z nutą owocową (wiśnia z żurawiną, jagoda z maliną, gruszka z jabłkiem).
Rodzaj serków do smarowania odróżnia zastosowane opakowanie. Serki kremowe pakowane są w płaskie opakowania lub okrągłe kubeczki. Opakowania te najczęściej chronione są plastikową pokrywką. Ich gramatura waha się w granicach od 100 g do 300 g. Serki puszyste pakowane są w charakterystyczne wysokie kubeczki – wzorowane na tradycyjnych skopkach. Skopki zawierają od 140 g do 150 g produktu. Warto dodać, że serki pakowane są w niezwykle atrakcyjne wizerunkowo opakowania wykorzystujące wizualizacje użytych dodatków, tego typu opakowania skutecznie przyciągają wzrok kupujących.
Foto: Pixabay