VIII edycja programu „5 porcji warzyw, owoców lub soku” na finiszu

Aktualności

VIII edycja programu „5 porcji warzyw, owoców lub soku” na finiszu

30 września 2019

  • #5 porcji warzyw owoców lub soku

Dobiega końca kolejna edycja programu „5 porcji warzyw owoców lub soku”. Już po raz ósmy jej organizatorzy, wraz z ekspertami z zakresu żywienia, przekonywali Polaków, jak ważna dla ich zdrowia jest dieta bogata w warzywa i owoce. Choć dzięki edukacji nasz jadłospis wygląda z roku na rok coraz lepiej, wciąż spożywamy zaledwie część zalecanej przez specjalistów ilości warzyw i owoców. Jesienią i zimą sięgamy po nie jeszcze rzadziej, a to właśnie w chłodnych miesiącach powinniśmy szczególnie zadbać o to, by 5 porcji warzyw, owoców lub soku gościło na stałe w naszym menu.

Niższe temperatury, mniej słońca, krążące w powietrzu wirusy – jesień to dla organizmu duże wyzwanie. W chłodniejszych miesiącach powinniśmy mu dostarczać więcej wartościowych składników odżywczych, które pomogą wzmocnić zdrowie i odporność. Dieta bogata w warzywa i owoce to zdaniem specjalistów ds. żywienia absolutna podstawa: ponad połowa lekarzy oraz 80% dietetyków uważa, że powinniśmy je spożywać 5 razy dziennie, także w formie soków, które są naturalną formą uzupełniania witamin w organizmie.

Choć prowadzona w Polsce edukacja żywieniowa zmienia powoli nasze nawyki, warzyw i owoców jemy wciąż zbyt mało. Wg GUS statystyczny Polak spożywa rocznie ok. 46 kg warzyw i przetworów warzywnych oraz 44,6 kg owoców i ich przetworów (w tym soków). To tak, jakbyśmy zjedli każdego dnia na przykład: surówkę do obiadu i większe jabłko – niewiele, zwłaszcza w kraju, w którym zbiera się plony owocowo-warzywne liczone w milionach ton.

Z warzyw i owoców można szybko przygotować smaczne i zdrowe potrawy – przekonują organizatorzy dobiegającej końca kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Przez ostatni rok zaproszeni do podjęcia wyzwania twórcy internetowi pokazywali na swoich blogach i kanałach, w jaki sposób stosować zasadę 5 porcji w praktyce. Najprostszym pomysłem jest ich zdaniem szklanka soku wypita w ramach przekąski lub do posiłku, lubiana nawet przez niejadków. Wśród kulinarnych rekomendacji znalazły się natomiast omlety śniadaniowe z warzywami, warzywa serwowane z sosami, pasty kanapkowe, sałatki owocowe, musy z owoców, owsianki z dodatkami, sosy do makaronu i pełne witamin zupy.

– Choć obecna edycja kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku” jest już na finiszu, nadal zachęcamy, by zasadę 5 porcji stosować w diecie dalej. Wystartowała już kolejna edycja programu. Tym razem upowszechniamy wiedzę o zdrowym odżywianiu oraz owocach i warzywach produkowanych w Polsce tam, gdzie tej wiedzy najczęściej szukamy, czyli online. Na stronie www.apetytnapolskie.com można już znaleźć obszerną bazę wiedzy, porad i ciekawostek o warzywach i owocach: przydatnych szczególnie, gdy zechcemy wzbogacić jesienną dietę o wartościowe składniki, a także rozmowy z polskimi producentami owoców, warzyw i soków – komentuje Barbara Groele, Sekretarz Generalny Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.

Foto: Pixabay