Rozmowa z Vassilenem Tzanovem, Prezesem Zarządu, Flora Food Poland.
Klaudia Walkowiak: Jakie czynniki wpływają na rozwój rynku żywności roślinnej w Polsce?
Vassilen Tzanov: Oczekiwania konsumentów realizują się w czterech obszarach, a pierwszy, najważniejszy z nich to dbałość o zdrowie. Tu odpowiadamy naszymi produktami, które nie zawierają częściowo uwodornionych olejów, mają niewiele tłuszczów nasyconych i witaminy A, D, E, a niektóre produkty jak np. ProActiv także sterole roślinne, które pozwalają na obniżenie poziomu cholesterolu. Kolejnym wymiarem jest komfort życia. Rośnie grupa konsumentów z nietolerancją laktozy czy uczulonych na różne białka mleka krowiego. Szacujemy, że ok. 15 % Polaków cierpi na dolegliwości więc naturalnie sięgają oni po nasze produkty. Dziś jesteśmy w stanie zastąpić produkty nabiałowe praktycznie w każdej okazji kulinarnej, nawet w przygotowaniu lodów. Trzeci obszar to smak. W ofercie mamy produkty, które wreszcie nie ustępują smakiem masłu, a na kanapce z dodatkami są praktycznie nie do odróżnienia. Czwarty obszar – ostatnio bardzo ważny – to cena. Produkowana przez nas żywność jest bardziej dostępna cenowo i dzięki temu nie wyklucza konsumentów z mniej zasobnym portfelem. Jest to szczególnie istotne po niedawnych podwyżkach masła. Z drugiej strony siłą Flora Food Poland jest różnorodność – mamy w ofercie produkty zarówno z segmentu economy, jak i premium.
Jakie są mity dotyczące masła roślinnego oraz margaryny, które wciąż funkcjonują w przestrzeni publicznej? Jakie działania podejmują Państwo, aby je obalić?
Margaryny nowej generacji są elementem dobrze zbilansowanej diety i myślę, że wiele z nieprawdziwych informacji rozpowszechniają firmy, które już dostrzegają, że nasze produkty stają się poważnym kandydatem na następcę nabiału. Największy mit dotyczy zawartości szkodliwych tłuszczów trans. Łatwo temu zaprzeczyć – wystarczy sprawdzić skład na etykiecie żywności. Jeśli nie ma tam częściowo uwodornionych olejów roślinnych – nie ma się czego obawiać. My takich tłuszczów nie używamy od ponad 20 lat!
Margaryny miękkie są za to źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym wielonienasyconych kwasów Omega- 3 i Omega-6. Organizm człowieka nie może ich samodzielnie wytworzyć, dlatego należy je dostarczać z pożywieniem. A więc – wbrew kolejnemu mitowi – margaryny nie są niezdrowe, wręcz przeciwnie. Dzisiejsze margaryny nie są także produktem jakiegoś skomplikowanego procesu technologicznego czy chemicznego. Prawda jest taka, że każdy może je zrobić samodzielnie w domu, używając m.in. różnych olejów roślinnych. My właśnie tak robimy w naszej największej fabryce w Katowicach, tylko w skali dużo większej. To z Katowic na półki w sklepach w całej Polsce trafia większość naszych świeżych produktów. Ostatni mit to długi skład i chemiczne nazwy składników. Byliśmy jedną z pierwszych firm, która zaczęła zmieniać składy w kierunku Clean label. Dziś nasz sztandarowy produkt „Rama” produkowana w Polsce ma tylko kilka naturalnych składników: oleje i tłuszcze roślinne, woda, wyciąg z bobu, lecytynę, naturalne aromaty (karoteny). To nie jest ani długi, ani chemiczny skład.
W placówkach handlowych najbardziej znane produkty, jak Flora do smarowania, smażenia i pieczenia, pojawiają się w nowych opakowaniach, które są wolne od plastiku i nie przepuszczają tłuszczu. Jakie korzyści dla środowiska przynoszą nowe opakowania?
Cztery lata innowacyjnych badań pozwoliły nam rozpocząć proces wymiany opakowań na te z papieru. Innowacyjne, papierowe opakowania zostały stworzone z udziałem naszego zespołu badawczo- rozwojowego Flora Food Group w Wageningen we współpracy z firmą zajmującą się projektowaniem i produkcją tworzyw z surowców roślinnych. Nasze kubki są zrobione ze sprasowanych na mokro włókien celulozowych, dzięki czemu pozostają odporne na działanie zarówno wody, jak i tłuszczu. Nadają się także do recyklingu wraz z innymi odpadami z papieru. Kubki, których używamy uzyskały Conventional Plastic Free Certificate, a do ich produkcji wykorzystuje się papier z certyfikatem PEFC.
Rozpoczęli Państwo kampanię reklamową z udziałem światowej sławy szefem kuchni Gordonem Ramsayem. Jakie są Państwa oczekiwania w kwestii tej współpracy? Dlaczego spośród tak wielu sławnych postaci wybór padł właśnie na niego?
Łączymy siły ze światowej sławy chefem, żeby udowodnić, że nigdy nie jest za późno na wypróbowanie czegoś nowego w domowej kuchni. Gordon Ramsay jest prawdopodobnie najbardziej znany ze wspierania domowych kucharzy w przygotowaniu posiłków, nie inaczej jest w przypadku tej współpracy. Wykorzystanie „Ramy” w kuchni to łatwy sposób na urozmaicenie domowego jedzenia, bez uszczerbku dla smaku i kulinarnych efektów. Chcemy z Gordonem Ramsayem promować wszechstronność i wysoką jakość naszych produktów