Trendy w polskim handlu

Aktualności

Trendy w polskim handlu

Rynek handlowy w Polsce nieustannie się zmienia, powoduje to ewolucję przyzwyczajeń klientów. Eksperci działu badań rynku Knight Frank wspólnie z firmą Inquiry Market Research opracowali raport dotyczący trendów na rynku handlowym w kraju.

Polskie społeczeństwo bardzo szybko się zmienia, co obejmuje także zmiany w zachowaniach zakupowych. Przede wszystkim rośnie siła nabywcza Polaków. Cena nie gra już nadrzędnej roli, a na pierwszym miejscu stawiana jest jakość produktów. Szybkie tempo życia, potrzeba wygody, a jednocześnie troska o zdrowie i poszukiwanie równowagi w życiu, to trendy o zasięgu globalnym. Dodatkowo, na globalne zmiany nakładają się lokalne preferencje, tradycje i nawyki. Szczególnie wyraźnie widać to w przypadku trendu związanego z powrotem do tradycji i zdrową żywnością.

Śledzenie trendów pozwala przewidzieć i ocenić, jakie zjawiska będą kształtowały handel w ciągu najbliższych kilku lat. Wśród trendów, które będą kształtowały rynek handlowy w Polsce w najbliższym czasie wymienia się:

Seniorzy – konsumenci jutra: Seniorzy stanowią obecnie już 1/6 społeczeństwa. Ponieważ ich liczba będzie rosła, jednym z zadań na najbliższą przyszłość zarówno dla marek jak i właścicieli centrów handlowych będzie rozszerzenie kampanii marketingowych o tę grupę odbiorców.

Doświadczenie ponad zakupy: Polskie centra handlowe wychodzą naprzeciw zmieniającym się potrzebom zakupowym Polaków, dla których coraz bardziej liczy się jakość życia i możliwość „doświadczania”. Nie tylko struktura najemców się zmienia. Ewoluuje również podejście właścicieli centrów handlowych, którzy poprzez odpowiednią aranżację przestrzeni obiektów stają się animatorami życia lokalnych społeczności.

Szybkość i wygoda: Rosnąca liczba klientów chce robić zakupy w lokalizacjach bliskich ich miejsca zamieszkania, czego konsekwencją jest rosnąca liczba niedużych centrów wygodnych zakupów oraz supermarketów. Powiększa się również sieć i oferta dyskontów, które swoim charakterem coraz bardziej upodabniają się do supermarketów.

Samo zdrowie: Zdrowie w ostatnich latach coraz częściej rozpatrywane jest w kontekście świadomego odżywiania i stylu życia. W centrach handlowych coraz większy udział w strukturze najemców mają marki z sektora health&beauty, sklepy oferujące zdrową żywność czy kluby fitness.

Omnichannel: Ponad połowa internautów deklaruje robienie zakupów online. Jednocześnie większość z nich nie przywiązuje się do jednego kanału zakupu, gdyż postrzega sieć sprzedaży jako jedną całość bez względu na to, czy tworzą ją sklepy stacjonarne czy online.

Nowy wymiar handlu – projekty mixed-use: Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że zaczynają oni cenić wyjątkowe budynki, a estetyka miejsca zaczyna grać jedną z istotnych ról. Naprzeciw takiemu podejściu coraz częściej wychodzą właściciele obiektów typu mixed-use realizowanych w postindustrialnej zabudowie. Obiekty te tworzą swoiste miejsca spotkań, łącząc funkcje handlowe, gastronomiczne, biurowe, czy mieszkaniowe.

Foto: Pixabay