Zakupy przyszłości – jak zmieni się branża handlowa w przyszłym dziesięcioleciu?

Aktualności

Zakupy przyszłości – jak zmieni się branża handlowa w przyszłym dziesięcioleciu?

Spersonalizowane oferty, okulary do wirtualnej rzeczywistości i jeszcze nacisk na online – tak według specjalistów od marketingu już za kilkanaście lat może wyglądać proces zakupowy. Na jakie jeszcze zmiany powinni przygotować się przedstawiciele branży handlowej? Jak przewidują specjaliści, przyszłością branży będzie jeszcze większy nacisk na cyfryzację i automatyzację procesu zakupowego.

Przede wszystkim sklepy będą dbać o stworzenie jeszcze dokładniejszych spersonalizowanych doświadczeń zakupowych. Dzięki śladom naszej aktywności w sieci oraz wieloletnim rejestrom dokonywanych zakupów, będzie się otrzymywać dokładnie dopasowane rekomendacje z odpowiednimi produktami. Dodatkowo telefony, dzięki podłączeniu do kanałów Bluetooth, będą wysyłać informacje szczegółowej lokalizacji klientów w danym sklepie. Oznacza to, że np. stojąc przed półką ze słodyczami otrzyma się poprzez aplikację informację o promocji na dane cukierki.

Jednym z najbardziej gorących tematów w handlu jest wirtualna rzeczywistość. Już teraz okulary virtual reality, umożliwiające eksplorowanie wirtualnej rzeczywistości, pojawiają się w coraz większej liczbie domów, a potencjał do ich wykorzystania coraz wyraźniej dostrzega również branża FMCG. Nic dziwnego: mają wiele właściwości, które świetnie mogą wspierać cele sprzedażowe. Handlowcy na spotkaniach z detalistami będą mogli np. używać tej technologii do pokazywania najnowszych produktów. Dzięki temu właściciele sklepów będą mogli zobaczyć jak wyglądają ekspozycje asortymentu zwizualizowane w trójwymiarze. Również potencjalni nabywcy będą mogli przeglądać w domu wirtualne towary przed ich zakupem.

Automatyzacja handlu przyspieszy również proces zakupowy. Zamiast stać w kolejkach, odpowiednie czujniki będą skanować karty kredytowe i pobiorą odpowiednią sumę po wyjściu ze sklepu.

Również dystrybutorzy żywności już zaczynają korzystać z nowinek technologicznych do poprawienia komfortu konsumentów. Badanie KPMG wskazuje, że trzy czwarte menadżerów stosuje zaawansowaną analizę danych do poprawy poziomu dostępności produktów lub zarządzania cenami. Zdaniem 65% respondentów, dzięki szybkiej analizie danych konsumenckich firmy mogą jednocześnie prowadzić działania i inicjatywy w całym łańcuchu dostaw. Taki sam odsetek badanych inwestuje już w analitykę danych, a z ich deklaracji wynika, że do 2019 r. będzie to już 90% firm. 41% przedsiębiorstw deklarujących inwestycje w systemy sztucznej inteligencji, zamierza używać ich do zwiększenia rozumienia potrzeb konsumentów i jednocześnie poprawy ich obsługi. –  Umiejętność szybkiego reagowania na potrzeby potencjalnych klientów i elastyczność to skuteczny sposób na podnoszenie konkurencyjności firm z branży FMCG. Dostrzeganie trendów i pomysł na to, jak w danym momencie wykorzystać je dla swojej marki, to niezwykle istotny sposób na zwiększanie wpływów marek – mówi Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny w Perfetti Van Melle Polska.