Jak wynika z danych CMR, do kategorii szczególnie ważnych w okresie przedświątecznym w sklepach małoformatowych do 300m2 należą m.in. produkty podawane na tradycyjne wielkanocne śniadanie, jak biała kiełbasa czy jajka oraz dodatki do nich, jak chrzan i majonez.
Do pieczenia tradycyjnych Wielkanocnych ciast Klienci często wybierają ser twarogowy, dodatki w postaci bakalii, aromatów do ciast czy proszku do pieczenia, a także gotowe kremy i masy (makową czy krówkową) oraz ciasta w proszku. Wzrasta również sprzedaż mąki, śmietany, masła i margaryny, szczególnie tej przeznaczonej do wypieków. Wśród słodyczy w sklepach małoformatowych do 300m2 przed Wielkanocą należy zwrócić uwagę szczególnie na figurki czekoladowe oraz na słodycze dla dzieci czy praliny, często kupowane w ramach prezentów. W 2021 roku Wielkanoc wypadała w pierwszy weekend kwietnia, a Klienci przygotowywali się do niej i dokonywali tradycyjnych zakupów już pod koniec marca.
W kategorii kiełbasy paczkowane (do której włączamy m.in. kiełbasy śląskie, podwawelskie, czy frankfurterki) przed Wielkanocą dynamicznie wzrasta sprzedaż podkategorii niezbędnej podczas tradycyjnego wielkanocnego śniadania czyli białej kiełbasy. Wzrost liczby sprzedanych opakowań kiełbasy obserwowaliśmy w 2021 roku już na 3 tygodnie przed Wielkanocą, a sprzedaż w ostatnim tygodniu stanowiła prawie 15% wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych w całym roku. Liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży okazał się Animex, podobnie jak było to przed Wielkanocą 2020 roku.
Jak pokazują dane CMR, jajka są kategorią której sprzedaż w sklepach małoformatowych wzrasta szczególnie w ostatnim tygodniu przed Wielkanocą. Wartość sprzedaży jajek w tygodniu poprzedzającym Wielkanoc 2021 roku, była o 40% wyższa niż w każdym poprzednim tygodniu tego roku. Dostępność tej kategorii nie zwiększa się w okresie świątecznym, Klienci mogą znaleźć jajka w 6 na 10 sklepów małego formatu i wybrać ze średnio 3 wariantów. Najbardziej popularne są opakowania 10-sztukowe, które w okresie 4 tygodni przed Wielkanocą 2021 odpowiadały za ponad 80% wartości sprzedaży kategorii. Opakowanie tej wielkości Klienci mogli kupić w prawie każdym sklepie małoformatowym sprzedającym jajka, podczas gdy opakowanie 6-sztukowe zaledwie w co czwartym takim sklepie.
Wśród dodatków kulinarnych używanych do przygotowania wielkanocnych potraw wymienić należy m.in. majonez. Jest to kategoria charakteryzująca się sporą regionalizacją. W sklepach małoformatowych do 300m2 w 11 województwach liderem sprzedaży jest marka Winiary od Nestle, a w 7 z nich udziały w wartości sprzedaży tego producenta przekraczają 50% sprzedaży całej kategorii. W pozostałych województwach królują marki związane z danym regionem, jak Majonez Kielecki, Majonez Pomorski czy marka Roleski. W 2021 roku sprzedaż majonezu zwiększała się stopniowo na trzy tygodnie przed Wielkanocą, a w ostatnim tygodniu wolumen sprzedaży był 3 razy większy niż w poprzednich tygodniach w styczniu i lutym. Majonez jest przez cały rok dostępny w ponad 80% sklepów małoformatowych, a Klienci mogą wybierać spośród średnio 4,5 wariantów.
Joanna Gackowska-Paszkiewicz, Analityk danych sprzedażowych, CMR