Sektor handlowy staje się coraz bardziej wymagający. Zmiany przyzwyczajeń zakupowych klientów, rozwój e-commerce, ograniczenie handlu w niedziele oraz projekty typu mixed-up mają wpływ na trendy obecne na rynku w Polsce.
Dynamiczny rozwój sektora e-commerce sprawia, że sektor handlowy staje się coraz bardziej wymagający. Marki operujące stacjonarnie otwierają sklepy on-line, a firmy obecne dotychczas tylko w Internecie inwestują w lokalizacje w centrach handlowych.
Centra handlowe coraz chętniej chcą być miejscami spędzania wolnego czasu, więc punkt ciężkości w centrach handlowych zaczyna przesuwać się w kierunku funkcji społecznych i rozrywkowych;
W konsekwencji zmian nawyków zakupowych, kupowanie staje się doświadczeniem. Aby sprostać tym zmianom marki np. wprowadzają personalizację oferty czy przykładają większą uwagę do designu i aranżacji sklepów;
Ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i święta będzie miała wpływ m.in. na zmianę struktury najemców i zwiększenie udziału elementów rozrywkowych i gastronomicznych
Starzenie się zasobów handlowych – około 50% z nich jest starszych niż 10 lat, więc udział modernizacji i rozbudów centrów i galerii handlowych będzie rósł.
Rosnące nasycenie rynku sprawia, że deweloperzy szukają alternatywnych inwestycji i lokalizacji – oczekuje się dalszego rozwoju projektów typu mixed-use i projektów typu convenience.
Źródło: Raport „Polska. Rynek komercyjny 2017” przygotowany przez Knight Frank