Trendy konsumenckie zmieniają polski rynek napojów alkoholowych

Aktualności

Trendy konsumenckie zmieniają polski rynek napojów alkoholowych

14 listopada 2014

W 2013 roku Polacy kupili napoje alkoholowe o wartości detalicznej ponad 41,1 mld zł. Kluczowy udział w sprzedaży miało tradycyjnie piwo (47%) oraz wódka (30,7%). Stopniowo rośnie jednak udział win gronowych, whisk(e)y, likieru, nalewek i smakowych napojów spirytusowych. Jak wynika z badania KPMG, coraz więcej Polaków wybiera produkty wysokiej jakości i marki o charakterze premium (31%), jednocześnie aktywnie poszukując jak najlepszego stosunku ilości lub jakości do ceny (26%). Na rynku piwa i napojów spirytusowych szczególnie wyraźny jest trend innowacyjny, zgodnie z którym konsumenci poszukują nowych, oryginalnych lub mało znanych produktów.

– Rynek napojów alkoholowych zmienia się pod wpływem trzech kluczowych trendów konsumenckich. Po pierwsze, Polacy szukają produktów wyższej jakości i marek kojarzonych z wyższą wartością, co przekłada się na premiumizację wielu kategorii. Widzimy także silny trend innowacyjny, wynikający z dużej otwartości konsumentów na nowości i próbowanie nowych smaków. Równolegle na rynek ciągle silnie oddziałuje trend, który można określić jako value for money, czyli poszukiwanie jak najlepszej ceny w stosunku do wartości produktu, polowanie na promocje cenowe i okazje – mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Jak wynika z raportu KPMG w Polsce, drugim kluczowym trendem na polskim rynku napojów alkoholowych jest trend innowacyjny. Polacy są otwarci na nowości, poszukują nowych, mało znanych lub egzotycznych smaków, oryginalnych produktów. Z taką postawą zdecydowanie identyfikuje się 29% dorosłych konsumentów napojów alkoholowych. Trend ten widoczny jest przede wszystkim na rynkach piwa oraz napojów spirytusowych i będzie dalej oddziaływał na te kategorie. Taki scenariusz na najbliższe lata przewiduje dla swojej kategorii 71% menedżerów z branży piwnej i 43% menedżerów z branży spirytusowej.

– Konsumenci poszukują nowości, a producenci i dystrybutorzy bardzo sprawnie te potrzeby podsycają. Najlepiej widać to na rynku napojów spirytusowych, gdzie rozwijają się smakowe odmiany tradycyjnych kategorii, jak wódki i whisk(e)y. Przebojem okazały się relatywnie nowe kategorie, jak „wódki” smakowe o obniżonej zawartości alkoholu, których sprzedaż zbliżyła się w 2013 roku do 24 mln litrów. Teraz doszły do nich jeszcze smakowe napoje o ok. 20% zawartości alkoholu. Oferta produktowa pod względem smaków i odmian jeszcze nigdy nie była tak rozbudowana – mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Jak wynika z badania menedżerów branży alkoholowej oraz konsumentów, trendy premiumizacji i innowacji nie oznaczają, że konsumenci łatwo akceptują wyższą cenę za produkt wyróżniający się jakością czy nowatorstwem. Co czwarty konsument alkoholu (26%) otwarcie i zdecydowanie przyznaje, że aktywnie poszukuje niższej ceny lub lepszego stosunku ceny do jakości lub ilości. W połączeniu z rosnącą siłą negocjacyjną detalu, przekłada się to na silną presję na marże w zasadzie we wszystkich kategoriach i segmentach cenowych. Z trendem value for money najbardziej liczą się dystrybutorzy win (70% wskazań jako na kluczowy trend w przyszłości) oraz producenci piwa (57%).

Efektem wrażliwości cenowej konsumentów jest także widoczny rozwój produktów ekonomicznych, w tym marek własnych, oraz własnego importu detalistów.

– Marki własne przejęły już ok. 8% wolumenu sprzedaży piwa oraz 6% wolumenu sprzedaży napojów spirytusowych. W przypadku rynku wina, prawie co druga butelka sprzedana w kanale off-trade to wino z dyskontu – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

Raport KPMG w Polsce pt. „Rynek napojów alkoholowych w Polsce” powstał na podstawie danych uzyskanych od firm i instytucji badających rynek napojów alkoholowych, instytucji statystycznych, a także przeprowadzonego badania konsumentów i badania firm z tej branży. Badanie konsumenckie zostało zrealizowane w III kw. 2014 roku na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków. Respondenci zostali zapytani o swoje preferencje i zwyczaje związane z konsumpcją i zakupem napojów alkoholowych. W raporcie zostały wykorzystane także dane pozyskane w badaniu przeprowadzonym w III kw. 2014 roku wśród przedstawicieli 24 przedsiębiorstw z branży napojów alkoholowych. W badaniu wzięły udział zarówno duże koncerny, jak również średni i mali producenci. Głównym celem raportu jest ukazanie kompleksowego obrazu trendów na rynku napojów alkoholowych w Polsce.