Strefa kasy to miejsce, które nie tylko kojarzy się z zakończeniem przez klienta wizyty w sklepie po zapłaceniu rachunku. To obszar, w którym placówka handlowa może zarobić dodatkowe pieniądze i to zdaniem ekspertów niemałe. Jak zatem stworzyć wzorcową strefę kasy? Które produkty są w niej niezbędne? Od czego zależy dobór asortymentu w tym obszarze? Jak umiejętnie sterować ruchem klientów w tym miejscu?
Strefa kas jest ostatnim miejscem w sklepie, gdzie można jeszcze wpłynąć na zwiększenie koszyka zakupowego. Wyeksponowanie towaru zależy przede wszystkim od ilości miejsca, które w strefie kas jest mocno ograniczone, dlatego też ważne jest, by regały, displaye miały niewielki rozmiar, a produkty były łatwo dostępne dla klienta. Podstawowy błąd to niezaplanowanie strefy kasy. Miejsce to nierzadko traktowane jest jak strefa wyprzedaży produktów zalegających i z krótkim terminem przydatności do spożycia. Dodatkowo często ustawia się tu różnego rodzaju stojaki, odbiegające od siebie kolorystycznie i o różnych gabarytach. Efekt końcowy to wrażenie bałaganu z nieodpowiednio dobranym asortymentem. Umieszczenie produktu przy kasie może zwiększyć jego sprzedaż, od 20% do 50%, ale żeby to nastąpiło asortyment musi być odpowiednio dobrany. Na tak niewielkiej powierzchni powinny się znaleźć produkty w małych opakowaniach sprawiające wrażenie produktu taniego, który można spożyć „od razu”. Najlepiej sprzedają się przy kasie: gumy do żucia, batony, wafelki, lizaki, słone przekąski (w małych opakowaniach). Nie powinno się zapominać, że w doborze asortymentu duże znaczenie ma pora roku i okazjonalne wydarzenia, np. Dzień Ojca. To tutaj umieszczenie w okresie letnim zamrażarek z lodami czy lodówek z napojami o pojemnościachnie większych niż 0,5 l spowoduje większe zainteresowanie klienta. W strefie kas mamy największą szansę, aby wzbudzić w kliencie dodatkowy impuls zakupowy – ponad 70% klientów kupuje pod wpływem impulsu!
Dobór asortymentu wywołującego impuls zakupowy.
Należy pamiętać, aby wyeksponowane produkty były widoczne, łatwo dostępne i miały czytelną, aktualną cenę. Zbyt duży wybór asortymentu spowoduje, że klient będzie miał utrudniony wybór, więc w tym przypadku nie sprawdzi się zasada „im więcej tym lepiej”. Miejsce ekspozycji musi być czyste i powinno zapewniać swobodne poruszanie się z wózkiem lub koszykiem. Należ zadbać o to, aby kupujący stojąc w kolejce widział jak największą część ekspozycji za ladą i miał dostęp do płatnych reklamówek, toreb ekologicznych i na mrożonki.