Strażnicy Franczyzocentryczności aktywnie na rzecz rozwoju biznesu franczyzowego

Aktualności

Strażnicy Franczyzocentryczności aktywnie na rzecz rozwoju biznesu franczyzowego

12 grudnia 2023

Żabka to sieć franczyzocentryczna. We wszystkich obszarach biznesu wdraża rozwiązania, które ułatwiają współpracującym z nią przedsiębiorcom prowadzenie biznesów i pozwalają na stały rozwój. W ramach sieci działają specjalne jednostki, których członkami są franczyzobiorcy, a wiele ich pomysłów i inicjatyw jest wdrażanych w placówkach sieci. Jedną z takich grup są Strażnicy Franczyzocentryczności.

Strażnicy Franczyzocentryczności to zespół kilkudziesięciu osób – aktualnie ok. 30 – w którego skład wchodzą zarówno franczyzobiorcy, współpracownicy sieci, jak i pracownicy centrów logistycznych i centrali. Program ten ma za zadanie promowanie idei franczyzocentryczności, przede wszystkim poprzez budowanie świadomości i realne wsparcie przedsiębiorców działających pod zielonym szyldem. Ze Strażnikami prowadzone są konsultacje na temat planowanych i wdrażanych projektów, które podnoszą efektywność biznesów franczyzobiorców czy organizację pracy ich zespołów. Członkowie grupy organizują oraz uczestniczą w spotkaniach i wydarzeniach związanych z tworzeniem optymalnych warunków do rozwoju franczyzy.

Projekt zapoczątkowany został w lutym 2021 r., a Strażnicy wybierani są na okres roku. Obecnie realizowana jest druga edycja inicjatywy.

– Strażnicy Franczyzocentryczności to dla mnie dodatkowa grupa wsparcia pomagająca rozwiązać problemy, z którymi sami nie możemy sobie poradzić. Uczestniczę już drugą kadencję w projekcie i cieszy mnie fakt, że udało nam się zrealizować pomysły, które wpisują się w ideę franczyzocentryczności. Wśród Strażników są osoby z różnych obszarów naszej organizacji, dzięki czemu umiem teraz patrzeć na napotkany problem z innej perspektywy. Współpraca w tej grupie daje mi dużą siłę do działania oraz satysfakcję, że tworzymy to RAZEM. Jestem dumna, że mogę pomagać i szukać rozwiązań w naszych codziennych procesach – podkreśla Dominika Cicha, franczyzobiorczyni sklepu Żabka i jedna ze Strażniczek Franczyzocentryczności.

Strażnicy zaangażowani są w takie obszary jak: logistyka, proces rekrutacji, technologia (poprzez bieżące informowanie o błędach i awariach) czy niemarnowanie żywności. Uczestniczą również w wydarzeniach zewnętrznych oraz wewnętrznych organizowanych przez sieć.

Od momentu powstania inicjatywy wypracowano i wdrożono wiele rozwiązań: Wśród nich m.in.:

  • Dekalog franczyzocentryczności – stanowiący zbiór 10 zasad, którymi powinni kierować się franczyzobiorcy wykonując codzienne obowiązkach. Każda zasada oparta jest zarówno na Kodeksie etyki i postępowania, jak i wartościach sieci.
  • Wydruki kasowe – zmniejszające ilość drukowanego papieru z drukarki fiskalnej.
  • Alert finansowy – informacja nt. sytuacji finansowej danego franczyzobiorcy, dzięki czemu możliwa jest stabilizacja biznesu i świadomość w zakresie potencjalnych strat ponoszonych w sklepie.
  • Centrum Wsparcia Franczyzobiorców „bezwzględne 0” – skrócenie czasu interwencji w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia w sklepach poprzez natychmiastowe, bezpośrednie łączenie z odpowiednim zespołem.
  • Dostawy przed otwarciem sklepu – dla chętnych franczyzobiorców istnieje możliwość wcześniejszych dostaw towaru przed pierwszą wizytą klientów.
  • Wizyty franczyzobiorców w siedzibie firmy – projekt pilotażowy, dzięki któremu kilkuosobowe grupy franczyzobiorców z różnych części Polski mogą spotkać się z przedstawicielami działów jakości, marketingu czy Centrum Wsparcia Franczyzobiorców.

Strażnicy stanowią jeden z organów doradczo-konsultacyjnych w Żabce. Poza nimi istnieje też Rada Franczyzobiorców oraz działają ambasadorzy Stacji Innowacja. Pierwsza z nich to ważna jednostka opiniodawczo-doradcza dla Żabki, złożona z przedstawicieli wszystkich franczyzobiorców. Reprezentuje ogół przedsiębiorców w kontaktach z przedstawicielami sieci, wypracowuje rozwiązania mające na celu poprawę jakości współpracy między nimi, zbiera i przekazuje informacje oraz wnioski dotyczące współpracy pomiędzy franczyzobiorcami, a franczyzodawcą, a także pracuje nad nowymi projektami. W skład Rady Franczyzobiorców wchodzi 20 osób, które reprezentują 10 regionów sprzedaży, a jej członkowie wybierani są na 2-letnie kadencje. Z kolei Stacja:Innowacja to inicjatywa, która ma na celu wypracowanie usprawnień, z zakresu technologii ułatwiających franczyzobiorcom, prowadzenie biznesu – w jej skład wchodzą również przedsiębiorcy prowadzący sklepy Żabka. Jest to jedna z największych grup konsultacyjnych, ponieważ Stacja:Innowacja reprezentowana jest przez ponad 500 franczyzobiorców!

źródło: Żabka
Oprac.: Klaudia Walkowiak