Stokrotka: Ponad 20% wzrost przychodów w 2023 roku

Detal/Hurt

Stokrotka: Ponad 20% wzrost przychodów w 2023 roku

MAXIMA GRUPĖ, UAB, która zarządza sieciami sklepów Maxima w Litwie, Łotwie i Estonii, Stokrotka w Polsce, T-Market w Bułgarii oraz sklepem internetowym Barbora, ogłasza skonsolidowane wyniki finansowe za rok 2023. W minionym roku Grupa osiągnęła 13% wzrost przychodów, koncentrując się na zapewnieniu niskich cen w swoich sklepach i ekspansji w Polsce.

Pomimo trudnej sytuacji gospodarczej na wszystkich rynkach działalności MAXIMA GRUPĖ, w 2023 roku firmie udało się osiągnąć stabilność finansową. W warunkach wysokiej inflacji Grupa świadomie kontynuowała ekspansję i konsekwentnie zwiększała przychody. Ich skonsolidowana wartość wyniosła w minionym roku 5,845 miliarda euro, co oznacza wzrost o 13% w porównaniu z poprzednim rokiem. Niemal połowa rocznego wzrostu wynikała ze zwiększenia obrotów sieci sklepów Stokrotka. W 2023 przychody Stokrotki wyniosły ponad 7,897 miliarda złotych. Firma odnotowała najwyższy wzrost tego wskaźnika w Grupie, który osiągnął w jej przypadku 24,7% r/r w euro (ponad 20% w złotych).

– Stokrotka konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku. Otwieramy nowe sklepy i prowadzimy remodelingi w istniejących już placówkach. Rok 2023 był dla nas ważny ze względu na wiele zmian dokonywanych z myślą o aktualnych potrzebach klientów. Stawialiśmy na działania zapewniające atrakcyjne ceny produktów, w tym nowe akcje promocyjne. Standaryzowaliśmy asortyment i wygląd sklepów, co pozwalało nam zapewniać klientom nie tylko korzystniejsze oferty, ale także lepsze doświadczenie zakupowe. Koncentracja na projektach mających wpływ na naszą nowoczesność, efektywność i atrakcyjność cenową pozwoliła nam zakończyć 2023 rok z satysfakcjonującym wynikiem – mówi Arūnas Zimnickas, dyrektor zarządzający, prezes zarządu Stokrotki.

– W 2023 roku w związku z wysoką inflacją i ograniczeniem konsumpcji na rynkach, na których Grupa prowadzi działalność, jej spółki koncentrowały się na wdrażaniu nowych strategii promocji sprzedaży i oferowaniu klientom atrakcyjnych cen. Grupa kontynuowała również realizację wyznaczonych wcześniej celów: ekspansji w Polsce i Bułgarii, standaryzacji formatów sklepów, rozwoju marek własnych oraz poprawy efektywności procesów biznesowych – mówi Manfredas Dargužis, prezes zarządu MAXIMA GRUPĖ.

Polska i Bułgaria pozostały głównymi kierunkami ekspansji MAXIMA GRUPĖ. W Polsce, gdzie jest ona konsekwentnie prowadzona już piąty rok, w 2023 otwartych zostało 87 placówek. Wdrażając nową strategię, Stokrotka stawiała w minionym roku na lokalizacje odpowiadające formatom, zgodnie z którymi tworzy obecnie swoje sklepy.

Kluczowym dla Stokrotki projektem inwestycyjnym w 2023 roku było otwarte w Rzeszowie czwarte centrum dystrybucyjne. Magazyn o wielkości przekraczającej 26 tys. mkw. powierzchni wspiera rozwój sieci w południowo-wschodniej części Polski. Na efektywność działań firmy wpływ miał również kontynuowany proces standaryzacji formatów sklepów. W ubiegłym roku do nowego standardu Stokrotka dopasowała 213 placówek. Dotyczyło to zarówno nowych sklepów, jak i tych, w których przeprowadzane były remodelingi. W 2023 inwestycje całej Grupy w ekspansję i renowację sklepów wzrosły o 45% w porównaniu z poprzednim rokiem, wynosząc ponad 168 milionów euro.

Koncentrując się w ubiegłym roku na przygotowaniu najlepszych cenowo i jakościowo ofert Stokrotka intensyfikowała działania promocyjne, dodając nowe akcje i oferując jak najkorzystniejsze ceny produktów. Dzięki temu firma zwyciężyła w „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów 2023” w kategorii Promocja Roku w grupie Supermarketów. Ważny punkt promocyjnych aktywności stanowiła w dalszym ciągu aplikacja Nasza Stokrotka, która w 2023 była wielokrotnie wyróżniana przez ekspertów, została m.in. nagrodzona podczas Effie Poland 2023 w kategorii E-commerce & Shopper Marketing. Cieszyła się ona także dużym uznaniem klientów. Możliwość tańszych zakupów, wynikających z posiadania Naszej Stokrotki, zainteresowała do końca 2023 roku ponad dwa miliony osób, które zainstalowały aplikację. Ponadto, mając na względzie potrzeby klientów, MAXIMA GRUPĖ wprowadziła w 2023 nową markę własną „Well Done”, oferującą wysokiej jakości produkty spożywcze w niższej cenie.

Firmy należące do Grupy są ważną częścią społeczności, w których funkcjonują. Biorą odpowiedzialność za swoje działania i ich potencjalny wpływ na środowisko. Dlatego na początku 2023 roku MAXIMA GRUPĖ dołączyła do międzynarodowej inicjatywy Science Based Targets i zobowiązała się do osiągnięcia celów zgodnych z porozumieniem paryskim. Cele Grupy zostały zatwierdzone przed końcem minionego roku, a MAXIMA GRUPĖ oficjalnie dołączyła do grona najbardziej zaawansowanych firm na całym świecie biorących udział w tej inicjatywie.

Członkowie Grupy współpracują z organizacjami charytatywnymi i bankami żywności w swoich krajach, działając na rzecz niemarnowania żywności. Łączna ilość przekazanych artykułów w 2023 roku wzrosła o 82% i osiągnęła 3727 ton. Stokrotka regularnie przekazuje produkty spożywcze organizacjom pożytku publicznego. W 2023 roku sieć współpracowała w tym zakresie z Federacją Polskich Banków Żywności, Caritas Archidiecezji Lubelskiej oraz Bractwem Miłosierdzia im. św. Brata Alberta.

źródło: Stokrotka
oprac.: red.