Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że odwiedzalność centrów handlowych w tygodniu od 15 do 21 lutego ustabilizowała się na poziomie 77% ubiegłorocznej.
Dzięki niezakłóconemu funkcjonowaniu obiektów handlowych ruch klientów rozłożył się na różne dni tygodnia i godziny, tak by wszyscy w bezpieczny sposób mogli zaopatrzyć się w najpotrzebniejsze produkty. Mimo niższej niż przed rokiem odwiedzalności liczba i wartość zawieranych transakcji rośnie.
Przewidywalność działania obiektów handlowych
Analiza wskaźnika PRCH Daily Footfall Index wskazuje na stabilizację odwiedzalności w galeriach handlowych. W tygodniu 15-21 lutego br., w dni handlowe, kształtowała się ona na poziomie 77% wartości analogicznego okresu ubiegłego roku. To wynik wyższy o 1 punkt procentowy od rezultatu z poprzedniego tygodnia i o 6 punktów procentowych niższy od odwiedzalności notowanej zaraz po otwarciu galerii po trzecim, pięciotygodniowym lockdownie.
Jak wskazują dane, nieprzerwane działanie galerii handlowych jest dużo bezpieczniejsze niż okresowe zamykanie części sklepów, ponieważ pozwala na rozłożenie ruchu klientów w galeriach i nie generuje gwałtownych skoków odwiedzalności związanych z udostępnianiem ograniczonej części oferty obiektów handlowych. Stabilność i przewidywalność działania obiektów handlowych pozwala zaspokoić na bieżąco konieczne potrzeby, dzięki czemu kontrolowanie i zapewnienie dystansu społecznego, o który nieustannie apelują przedstawiciele branży, jest łatwiejsze.
Zgromadzone dane pokazują różnice w odwiedzalności bardzo dużych i średnich obiektów handlowych. Galerie o największej powierzchni, przekraczającej 60 tys. mkw. GLA odnotowały odwiedzalność o ok. 30% niższą niż w roku ubiegłym. Większą popularnością cieszyły się centra o średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), które zanotowały odwiedzalność na poziomie ok. 80 proc. Wyniki odwiedzalności nie rozkładają się również równomiernie na terenie całego kraju. Zdecydowanie w najlepszej sytuacji znajdują się obiekty położone w południowej części Polski.
Dużo wyższa wartość płatności bezgotówkowych
Mimo niższej niż w roku ubiegłym odwiedzalności centrów handlowych, dane od dostawców terminali płatniczych i banków wskazują na dużą liczbę i wyższą wartość płatności dokonywanych bezgotówkowo. Jest to w części efekt realizacji odroczonych potrzeb zakupowych oraz zmiany nawyków konsumentów w związku z pandemią COVID-19. Zamiast rodzinnych spacerów klienci wybierają zakupy w pojedynkę, z wcześniej przygotowaną listą najpotrzebniejszych rzeczy, dlatego wizyty w obiektach są krótsze, bardziej celowe i kończą się dokonaniem zakupu.
Kluczową kwestią dla poprawy sytuacji finansowej całej branży jest stabilne, nieprzerwane funkcjonowanie w warunkach reżimu sanitarnego, włączenie pominiętych przedsiębiorstw do tarcz pomocowych, czy uporządkowanie obowiązujących regulacji prawnych np. usunięcie ustawowej abolicji czynszowej (art. 15ze), które często zamiast pomagać, generują straty i mnóstwo problemów operacyjnych.