Sprzedaż w sklepach małoformatowych w grudniu 2017 r.

Aktualności

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w grudniu 2017 r.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w grudniu 2017 r. wzrosła o 5 proc. rok do roku i 8,5 proc. miesiąc do miesiąca. Wynika to z okresu świąteczno-sylwestrowego i związanej z tym gorączki zakupowej.

Jak pokazują dane CMR, w grudniu 2017 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 5 proc. wyższa od wartości sprzedaży w grudniu 2016 r., mimo iż liczba transakcji spadła w tym czasie o około 1 proc. W porównaniu z listopadem 2017 r. liczba wszystkich zarejestrowanych paragonów była niższa o 3 proc., jednak ze względu na przypadające w grudniu święta, kiedy konsumenci częściej decydują się na zakup droższych artykułów i wkładają do koszyka więcej produktów, obroty sklepów wzrosły w grudniu o 8,5% mdm.

W grudniu zachowania zakupowe konsumentów są silnie powiązane z Świętami Bożego Narodzenia oraz Sylwestrem. To właśnie w tym miesiącu szczyt sprzedaży osiąga większość kategorii kulinarnych, w tym m.in. przyprawy, tłuszcze czy produkty niezbędne do wypieków. W grudniu 2017 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na dodatki do ciast prawie 3 razy więcej niż w listopadzie, a wartość sprzedaży ciast w proszku wzrosła niemal dwukrotnie.

Foto: iStock.com

Mikołajki i Święta Bożego Narodzenia to czas obdarowywania się prezentami – w tym okresie wyraźnie rośnie sprzedaż słodyczy. W grudniu 2017 r. zaraportowano dwa raz więcej transakcji zakupu figurek czekoladowych niż w listopadzie, a liczba paragonów z pralinami wzrosła w tym czasie o 60 proc. W okresie przedświątecznym tradycyjnie odnotowuje się wzrost sprzedaży baterii elektrycznych, które klienci kupują jako dodatek do zabawek i urządzeń zakupionych bliskim w ramach gwiazdkowych prezentów. W tym czasie liczba transakcji z zakupem baterii była wyższa o 40 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i o 10 proc. wyższa niż w grudniu 2016 r.

W ostatnim miesiącu roku w sklepach małoformatowych tradycyjnie rośnie liczba transakcji i wartość sprzedaży alkoholi mocnych oraz win, które zwykle pojawiają się na świątecznym stole, a często też pełnią rolę upominku. W grudniu 2017 r. wydatki na wódki czyste były o 17 proc. wyższe niż w listopadzie, a wartość sprzedaży win stołowych wzrosła w tym czasie o niemal 30 proc. W grudniu do koszyków częściej trafiała także whisky – ujęciu mdm odnotowano wzrost liczby paragonów z tą kategorią o prawie 40 proc., a w ujęciu rdr – o około 4 proc. W ostatnim tygodniu grudnia za względu na przygotowania do sylwestrowej zabawy konsumenci chętnie kupują wina musujące, a także inne alkohole. W tym czasie znacznie częściej niż w innych tygodniach na paragonach pojawiały m.in. piwo oraz wódki czyste, które w ostatnim tygodniu roku były obecne na około 8 proc. paragonów i odpowiadały za ponad 10 proc. obrotów sklepów małoformatowych.

Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300mkw. w grudniu 2017 r. wyniosła 15,67 zł i była o 11,9 proc. wyższa od średniej wartości w listopadzie 2017 r.. oraz o 6,2proc. wyższa od średniej wartości paragonu w grudniu 2016 r.

Źródło: PIH