Sprzedaż serów twarogowych w sklepach małoformatowych

Detal/Hurt

Sprzedaż serów twarogowych w sklepach małoformatowych

Zbliżają się święta wielkanocne, a jak wynika z danych CMR to właśnie w okresie świąt najchętniej kupujemy sery twarogowe. Aż 70% obrotów tym produktem odbywa się między innymi w sklepach małego formatu. 

Sprzedaż serów twarogowych w sklepach małoformatowych do 300 m2

Różnego rodzaju sery są obecne w prawie wszystkich sklepach małego formatu do 300m2. Najszerzej dostępne są sery topione, homogenizowane, kanapkowe, wiejskie i żółte – w około 80%-90% punktów sprzedaży. Z kolei sery twarogowe możemy znaleźć w 3 na 4 sklepów. To właśnie mały format i supermarkety są najważniejszymi kanałami sprzedaży tego typu produktów – łącznie odpowiadają za 70% obrotów serami twarogowymi.

Według definicji CMR, sery twarogowe to kategoria, która dzieli się na produkty naturalne oraz te do pieczenia. Sery twarogowe naturalne cieszą się stałym poziomem zainteresowania konsumentów w ciągu roku. Jednak sprzedaż segmentu serów twarogowych do pieczenia jest silnie skorelowana z okresami świątecznymi. Cieszą się one dużą popularnością w ciągu całego roku, jednak najchętniej kupujemy je w okresie świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia. Choć w ciągu roku sery twarogowe do pieczenia generują tylko 10% obrotów całej kategorii w sklepach małoformatowych, w okresach świątecznych poziom ten wzrasta do 30-40%. 

Jak podaje CMR, w 2021 roku maleje częstotliwość zakupów twarogów oraz wartość i wolumen sprzedaży (podobnie w przypadku innych rodzajów serów). Jest to spowodowane wyższymi obrotami w pierwszych miesiącach 2020 roku (przed pandemią) oraz okresem pierwszej fali pandemii, gdy, szczególnie w okresie marzec-kwiecień 2020 r., konsumenci robili zakupy na zapas.

Na półce sklepu małoformatowego konsument może wybierać spośród 5 różnych wariantów twarogów. Kategoria jest dość rozdrobniona pomiędzy mniejszych graczy, jednak prym wiedzie OSM Piątnica (prawie 30% udziałów w wartości sprzedaży). Lider systematycznie buduje swoją dostępność w małym formacie, co przekłada się na wzrost jego znaczenia w rynku. 

W 2021 roku najpopularniejszym wariantem wśród serów twarogowych w małych sklepach był twaróg wiejski półtłusty (OSM Piątnica) w pudełku 250 g. Zresztą na 3 pierwszych miejscach w rankingu najlepiej sprzedających się w małym formacie twarogów znalazły się produkty marki Piątnica.

Monika Magryta, Analityk CMR