Musy owocowe w saszetkach to przekąska, która coraz bardziej zyskuje na popularności, nie tylko ze względu na jej poręczne opakowanie, ale również zdrowy skład składający się najczęściej z samych owoców. Stanowi to dobrą alternatywę dla innych mniej zdrowych produktów typu to go, dlatego kategoria z roku na rok odnotowuje wzrosty sprzedaży.
Sprzedaż musów owocowych zdecydowanie lepiej rozwija się w sklepach większego formatu, porównując liczbę transakcji w pierwszym kwartale 2024 roku z pierwszym kwartałem rok wstecz, poza sklepami małoformatowymi, wszystkie inne przedstawione formaty sklepów zanotowały wzrosty powyżej 15%. Kategoria posiada sezonowe wahania sprzedaży i zdecydowanie więcej musów sprzedaje się w drugiej połowie roku tj. w lato, a jeszcze lepiej kategoria radzi sobie w okolicach początku roku szkolnego i akademickiego.
Kolejną zaletą produktów z przedstawianej kategorii jest ich cena. Średnio za 100 gram produktu (a o takiej gramaturze saszetki są najpopularniejsze) klienci sklepów małego formatu płacili w pierwszym kwartale 2024 roku około 2,40 zł i cena ta nie zmieniła się znacząco w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku. W dyskontach cena jest jeszcze niższa i w pierwszym kwartale bieżącego roku za 100 gram produktu wyniosła około 1,80 zł. Większe formaty sklepów oferują też oczywiście większą liczbę dostępnych wariantów na półkach sklepowych. Nie licząc musów przeznaczonych typowo dla niemowląt i dzieci, w sklepach małoformatowych do 300 m2 klienci mają wybór spośród około 10 wariantów. W większych formatach sklepów wybór jest minimum dwa razy większy.
Bez względu na format sklepów kategoria zdominowana jest przez producenta Maspex i dwie najpopularniejsze marki, tj. Kubuś i Tymbark. W czołówce znajdują się także musy owocowe Dawtona.
źródło: Krzysztof Michniewicz, CMR
oprac.: red.