Firma Zebra Technologies Corporation przedstawiła wyniki badania Retail Transformation Study 2017, poświęconego obecnej sytuacji oraz perspektywom rynku handlu detalicznego w Ameryce Północnej, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (EMEA). Badanie, przeprowadzone z IHL Group, międzynarodową firmą badawczą i doradczą świadczącą usługi dla branży detalicznej i hospitality, odzwierciedla przemianę sektora detalicznego w miarę ewolucji modelu w kierunku lepszej obsługi konsumentów. IHL przewiduje coroczny wzrost sprzedaży detalicznej o 3% do 2021 r.
IHL przewiduje, że rynki detaliczne Ameryki Północnej i regionu EMEA będą rosły o około 3% na przestrzeni pięciu najbliższych lat, sięgając odpowiednio 5,5 tryliona dolarów i 4,4 tryliona euro wartości sprzedaży.
W 2017 r. odnotowano więcej otwarć sklepów detalicznych aniżeli zamknięć. Do 2021 r. spodziewany jest wzrost przewagi otwarć nad zamknięciami. Z badania IHL wynika, że rynek sieci detalicznych typu enterprise (sieć składająca się z minimum 50 sklepów) odnotował 4080 otwarć sklepów netto do października 2017 r. W istocie 42 proc. detalistów odnotowało wzrost netto liczby sklepów, a tylko 15 proc. odnotowało spadek netto.
IHL przewiduje, że wśród sprzedawców detalicznych wydatki na technologie będą rosły w tempie około 3% w ciągu najbliższych trzech lat, gdyż detaliści dokonują zmian operacyjnych w celu wsparcia jednolitego handlu i zapewnienia nowoczesnego, atrakcyjnego doświadczenia klienta ukierunkowanego na potrzeby dzisiejszych doświadczonych, zdecydowanych nabywców.
Liderzy rynku detalicznego inwestują w transformację IT oraz powiązane szkolenia i narzędzia informatyczne dwa–trzy razy więcej niż przeciętny detalista. W większym stopniu koncentrują się również na zwiększeniu widoczności zapasów i obniżeniu kosztów łańcucha dostaw.
W segmencie domów towarowych / sklepów specjalistycznych / sprzedaży masowej detaliści, którzy rozwijają swoją działalność dzięki firmie Zebra, odnotowują — w porównaniu do średniej branżowej ustalonej na podstawie badań — o 64 proc. większy wzrost przychodów, o 135 proc. większy rozwój sklepów, o 33 proc. większy wzrost przebudowy sklepów oraz o 53 proc. wzrost wydatków na IT.
W segmentach detalicznych sklepów spożywczych, samoobsługowych, aptek i dyskontów klienci firmy Zebra zwiększają wydatki na IT o 232 proc. szybciej niż średnia branżowa, podczas gdy rozwój sklepów postępuje o 60 proc. szybciej, a przebudowa sklepów — o 22 proc.
Operacje magazynowania i realizacji przechodzą radykalną przemianę, dostosowując się do zmieniających się modeli detalicznych. 60 proc. ankietowanych detalistów z Ameryki Północnej spodziewających się wzrostu o ponad pięć procent wymieniło szybszy wzrost sprzedaży jako kluczowy czynnik wpływający na zmiany w działalności sklepów, a 52 proc. wskazało na przesunięcie sprzedaży w kierunku zakupów on-line. Co ciekawe, 52 proc. wskazało dostawy tego samego dnia jako główny czynnik wpływający na działalność w magazynach, gdyż zapotrzebowania konsumentów na takie dostawy zachęca detalistów do usprawniania procesu zwrotów w sklepach i doskonalenia strategii realizacji i dostaw zamówień.