Specjalnie dla “PH” W. Kwestorowski, Dyrektor Handlowy, Grycan – Lody od pokoleń: Konsumenci dokonują wyborów zakupowych niezwykle uważnie

Wywiady

Specjalnie dla “PH” W. Kwestorowski, Dyrektor Handlowy, Grycan – Lody od pokoleń: Konsumenci dokonują wyborów zakupowych niezwykle uważnie

Rozmowa z Wojciechem Kwestorowskim, Dyrektorem Handlowym, Grycan – Lody od pokoleń. W wywiadzie pytamy m.in. o trendy na rynku lodów.

Klaudia Walkowiak: Firma analityczna Euromonitor International spodziewa się w sezonie 2022/2023 wzrostu rynku lodów w Polsce wartościowo o niemal 14% po wzroście w sezonie 2021/2022 o 15,6%. Jakie są Państwa przewidywania, biorąc pod uwagę niepewność i niestabilność gospodarczą w całej Europie?

Wojciech Kwestorowski: W obecnej sytuacji gospodarczej trudno cokolwiek przewidywać. Rynek lodów wprawdzie wciąż rośnie, ale w ostatnich latach głównie dzięki podwyżkom cen, przy nie zmieniających się wolumenach. Podobnie sytuacja wygląda w całym rynku FMCG. Co więcej, taki trend może się utrzymać dłużej z uwagi na mniejszą siłę nabywczą konsumentów. Jednak z naszego doświadczenia wynika, że nawet w trudniejszych czasach Polacy nie odmawiają sobie drobnych przyjemności, takich jak lody, ale dokonują wyborów uważniej, zwracając szczególną uwagę na jakość. Dlatego, mimo wszystko, w nowy sezon wkraczamy pewnym krokiem. Jesteśmy przekonani, że wysoka jakość produktów, doskonała znajomość potrzeb konsumentów, świadomość trendów i odpowiednie ich wykorzystanie zaprocentują także w tym roku.

Już w przyszłym roku marka Grycan – Lody od pokoleń będzie obchodziła 20-lecie istnienia na rynku. Co stanowiło największe wyzwanie dla Państwa na przestrzeni tych lat?

Takich momentów było kilka i dotyczyły one przede wszystkim gastronomicznej części biznesu. Ograniczenie handlu w niedziele było bardzo trudne, jednak najbardziej wymagającym i niepewnym czasem była pandemia Covid-19, podczas której lodziarnio-kawiarnie nie mogły funkcjonować. Aktualnie sporym wyzwaniem jest rekordowo wysoka inflacja i wzrost kosztów produkcji, utrzymania lokali i cen podstawowych składników używanych do wytwarzania naszych produktów. Jednak wierzymy, że dzięki naszemu bezkompromisowemu podejściu do jakości a także zaufaniu, które marka Grycan przez te nie
mal 20 lat zbudowała wśród konsumentów, możemy optymistycznie patrzeć w przyszłość.

Jakie trendy można zaobserwować na rynku lodów i deserów mrożonych?

Konsumenci dokonują wyborów zakupowych niezwykle uważnie, przykładając ogromną wagę do jakości. Obserwujemy, że najchętniej sięgają po znane i zaufane produkty, a taką renomą cieszą się lody Grycan. Wytwarzane są według tradycyjnych receptur na bazie śmietanki kremówki i żółtek jaj z najlepszymi dodatkami: dojrzałymi owocami, wysokogatunkową czekoladą czy starannie selekcjonowanymi bakaliami. Z drugiej strony, konsumenci chcą wciąż być zaskakiwani nowościami. Tych w ofercie Grycan nie zabraknie – jako nowe warianty pojawią się: Lody Borówkowe z nutą wanilii, przywołujące na myśl apetyczny koktajl z borówek. Wprowadzamy również Lody Śmietankowe z czekoladą i sosem wiśniowym, wyjątkową kompozycję różnych struktur i smaków. Od kilku lat konsumenci poszukują też wariantów z roślinnych składników, dlatego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie nowych smaków w linii Grycan Vegan – Czekoladowe i Mango-Kokos. Pojawi się także nowy, autorski Sorbet Malina-Banan-Pomarańcza.

Które lody z logo Grycan sprzedają się najlepiej w sklepach małoformatowych?

Konsumenci są bardzo przywiązani do ulubionych, tradycyjnych smaków, co odzwierciedla nasza lista bestsellerów, czyli najlepiej rotujących wariantów. W sklepach małoformatowych cenione są szczególnie: Lody Czekoladowe, Waniliowe, Bakaliowe i Truskawkowe w opakowaniach 500 ml, a także Sorbety – z Mango i z Truskawek. W formacie 1100 ml największą popularnością cieszą się Lody Bakaliowe, Czekoladowe, Waniliowe i Śmietankowe. Duże zainteresowanie wzbudza również nasza ubiegłoroczna nowość, czyli Lody Słony karmel z solą morską.