W czerwcu średnie ceny w sklepach spożywczych spadły o 6% miesiąc do miesiąca – wynika z “Indeksu cen w sklepach detalicznych I-VI 2021”. 8 z 12 przeanalizowanych kategorii produktów odnotowało spadki, w tym chemia gospodarcza, mięso, nabiał i warzywa.
Z cyklicznej ogólnopolskiej analizy, prowadzonej przez UCE Research, Hiper-Com Poland i Grupę AdRetail, wynika, że po przeanalizowaniu 80 tys. cen, w czerwcu średnie ceny w sklepach były niższe o 6% w porównaniu z majem br.
Początek roku był dynamiczny, ale słaby w obrotach. – Wówczas też ceny rosły przez nowe podatki (cukrowy i handlowy), co wpłynęło na późniejsze podwyżki – wskazał Karol Kamiński, współautor badania z centrum analiz Grupy AdRetail.
Dodał, że dopiero początek wakacji zmienił tendencję. – Sieci postanowiły wykorzystać ten okres na poprawę własnego wizerunku, a konsumenci byli już coraz bliżej granicy akceptacji podnoszenia cen – ocenił.
Analitycy wskazali, że w czerwcu w przypadku warzyw spadek cen był najbardziej widoczny w całym zestawieniu, a jednocześnie pogłębiony w stosunku do poprzedniego miesiąca – z 7% do 12,7%. Na drugim miejscu były używki, które ostatnio potaniały o 11,9%, a w maju w porównaniu do kwietnia zdrożały o 13,6%. Jak podali, liderem czerwcowych wzrostów było pieczywo. Poszło w górę o 15,6%, o 6 proc w górę skoczyły ceny produktów sypkich, które od początku roku na zmianę drożały i taniały.
Kamiński zwrócił uwagę, że od stycznia do końca czerwca br. ceny urosły średnio o niecałe 2%
– W II półroczu średnie wzrosty mogą dojść nawet do 5%, a jeżeli dodatkowo wystąpi nagły wzrost zachorowań na COVID-19 i zostaną wprowadzone nowe obostrzenia dla gospodarki, to wówczas wskazana prognoza może się pogorszyć jeszcze o dodatkowe 2-3% – przewiduje. Jak tłumaczy, może to być widoczne zwłaszcza na przełomie III i IV kwartału.
Według autorów, “Indeks cen w sklepach detalicznych” pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca od stycznia do początku czerwca 2021 r. w rozłożeniu na 12 kategorii (pieczywo, nabiał, mięso, owoce, warzywa, produkty sypkie, produkty tłuszczowe, dodatki spożywcze, używki, napoje, chemia gospodarcza i inne art.) oraz 45 produktów. Do porównania łącznie zestawiono prawie 2 tys. marek, w tym blisko 80 tys. cen detalicznych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry, działające w 16 województwach.
źródło: PAP