Blisko 80% wzrost segmentu piw bezalkoholowych to dominujący trend na rynku piwa w 2018 r. Dynamiczny rozwój kategorii piwa bezalkoholowego obserwowany jest w wielu krajach Europy od kilku lat, jednak to w Polsce tempo jej wzrostu jest największe. W perspektywie kilkuletniej możemy spodziewać się, że segment 0,0% będzie stanowił kilkanaście procent rynku piwa.
Rok 2018 był kolejnym rokiem wzrostu dla piw bezalkoholowych (do 0,5% zawartości alkoholu), z rekordowo wysoką dynamiką na poziomie 79,8% według danych Nielsena. Kategoria rozwija się przede wszystkim za sprawą segmentu piw 0,0%, który w ubiegłym roku niemal potroił swoją wartość, a udział całej kategorii 0,0% – 0,5% w rynku piwa w Polsce to dzisiaj 3,1% w ujęciu wartościowym.
– Segment bezalkoholowy ma duże perspektywy rozwoju, bo odpowiada na dwa współistniejące trendy konsumenckie: z jednej strony zainteresowanie zdrowym i aktywnym stylem życia oraz odpowiednim podejściem do konsumpcji alkoholu, z drugiej – zmieniające się potrzeby starzejącego się społeczeństwa Europy – mówi Igor Tikhonov, Prezes Zarządu ZPPP Browary Polskie.
– Wiodącą pozycję w kategorii piw bezalkoholowych mają radlery, czyli miksy piwa z lemoniadą, oraz lagery. Rośnie również udział piwnych specjalności 0,0%. Kupujący chętnie eksperymentują w poszukiwaniu nowych smaków czy stylów piwnych, niezależnie od zawartości alkoholu. Tego typu produkty są przeciętnie droższe, a mimo to ich popularność wzrasta, co jest odzwierciedleniem premiumizacji na rynku piwa – przyznaje Agata Lorenc, Client Director w firmie Nielsen
Pod względem wartości, w 2018 r. piwowarzy zanotowali duże wzrosty we wszystkich segmentach premium – na poziomie 15,7%, a sama kategoria najdroższych piw urosła aż o blisko 40%. Tym tendencjom nieodmiennie towarzyszy dalszy dynamiczny rozwój kategorii piwnych specjalności, które w 2018 r. urosły 22,5% pod względem wartości. Z drugiej strony, rynek piw ekonomicznych skurczył się o 4,5%. Zdaniem piwowarów, premiumizacja kategorii piwa, poszukiwanie nowych smaków i piwa bezalkoholowe to najważniejsze kierunki rozwoju sektora piwowarskiego. Obserwując zmieniające się potrzeby klientów i oczekiwanie przez nich różnorodności w ofercie piw, każdego roku browary warzą i wprowadzają na rynek nowości różniące się stylami, smakiem, dodatkami i zawartością alkoholu.
– Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający. Po piwo sięgają dla smaku i orzeźwienia, a nie dla procentów. Dokonują wyborów, które pasują do ich stylu życia i okazji. Tak właśnie rozwija się kultura piwna – komentuje Prezes Zarządu ZPPP – Browary Polskie.
Piwo pozostaje ulubionym napojem Polaków. W ubiegłym roku wydali na nie 16,8 mld zł. W porównaniu do 2017 r. wartość rynku wzrosła o 7,7%. Znacznie wolniej niż wartość rynku piwa rośnie wielkość kategorii. W 2018 r. zanotowano 4,1% wzrost wolumenu w stosunku do roku poprzedniego. To pozwoliło branży odrobić z lekką nadwyżką spadki z 2017 r., który był słaby.
Piwo jest największą kategorią dla tego kanału sprzedaży detalicznej, generując 21,1% wartości wszystkich dokonywanych w nim zakupów. Na każde 100 zł wydane przez konsumentów w tzw. małym detalu (sklepy o powierzchni do 40 mkw.), 29 zł przypadło w 2018 r. na piwo.