Rynek żywności bio i wegańskiej w górę

Producenci

Rynek żywności bio i wegańskiej w górę

30 grudnia 2020

Krajowy rynek żywności ekologicznej jest już wart ponad 1 mld zł rocznie. Dynamiczny wzrost prognozowano już od dłuższego czasu, m.in. ze względu na wymogi UE, jednak 2020 rok mocno ten trend przyspieszył.

Rynek żywności ekologicznej w kraju w ciągu 12 miesięcy urósł aż o 30%. Wyraźnie widać, że Polacy w czasie pandemii starają się dokonywać bardziej świadomych wyborów żywieniowych.

– Wzrosty i spadki sprzedaży obserwowaliśmy tym razem w zupełnie innych miesiącach niż w poprzednich latach, a wprowadzane na bieżąco obostrzenia praktycznie od razu wpływały na zachowania konsumentów. Klienci stawiali m.in. na podnoszące ich odporność kiszonki czy biowarzywa i owoce. Wzrosła też sprzedaż online – mówi Łukasz Gębka, właściciel i prezes Farmy Świętokrzyskiej, firmy oferujących ekologiczne warzywa, owoce i przetwory.

Wśród ekomaniaków furorę zrobiły kiszonki, które w 2020 r. stały się wręcz hitem. Kiszona kapusta czy ogórki to elementy tradycyjnej polskiej kuchni. Ostatnie lata przynoszą jednak wzrost zainteresowania kiszonkami na całym świecie. Rozszerza się też gama warzyw, które można w ten sposób przetwarzać.

Kolejny wyraźnie widoczny trend to popularność wegetarianizmu i weganizmu. Po bezmięsne produkty sięgają najczęściej młode osoby. Warto jednak pamiętać, że unikanie mięsa lub w ogóle produktów zwierzęcych w ogóle deklarują w Polsce już 3 mln osób.

Branża żywności ekologicznej i wegańskiej musi się dostosować również, tak jak cały rynek handlu, do faktu, że coraz większa część zakupów przenosi się do internetu.

Czego można spodziewać się w przyszłym roku? – Sytuacja na rynku żywności jest dynamiczna i zależy od aktualnych warunków epidemicznych, więc trudno dokładnie przewidywać, co przyniesie kolejny rok. Klienci pokazali, że bardzo emocjonalnie reagują na informacje np. o kolejnych obostrzeniach. Niektóre trendy są jednak na tyle znaczące, że ich nasilenie jest niemal pewne. Spodziewam się, że w 2021 r. wzrośnie znaczenie rynku bio, wegańskiego i sprzedaży online – podsumowuje Łukasz Gębka.

źródło: green–news.pl
oprac.: EW